Smädný kmet

U zrodu skupiny, která je i přes svůj název ve slovenštině ryze pražská, stálo inspirativní prostředí malých festivalů, které se několik let konaly pod názvem Utěšený Těchanov v malé, stejnojmenné vísce na severní Moravě, kousek od věhlasného Sovince, resp. městečka Uničova. Skupinka nadšenců tu uspořádala akci, na které se realizovali hudebníci, výtvarníci, divadelníci či oděvní návrhářky. Trochu to připomínalo podzemní akce z předlistopadové doby – publikum v řádech několika desítek kamarádů sem přijíždělo z podobné dálky jako většina vystupujících, místní zřejmě neměli ani tušení, že se v jejich blízkosti něco podobného děje. Po pár letech se celá akce přestěhovala do Zubrnic v severních Čechách, název byl aktualizován na Závislý zubr, a každoročně se zde koná v druhé polovině června dodnes. Má kolem sebe stabilní, jen zvolna se proměňující partu kapel, a Smädný kmet, který u toho je od začátku, do ní patří, a vystoupil na většině ročníků. Impulsem ke vzniku se stalo improvizační vystoupení zpěvačky 8_smadny_kmetKačenky a klávesistky Evky na prvním ročníku v roce 2000. Teprve potom pozvolna krystalizovala prvotní sestava, do které byl přizván Tomáš řečený PaN, dlouholetý bubeník řady kapel, který se zde ovšem stal kytaristou, a baskytarista Marian. V počátečních písmenech jmen zúčastněných je také nutno hledat podstatu názvu kapely. Evka ovšem brzy odpadla a Smädný kmet tak koncertně debutoval v lednu 2001 v nadlouho domovském klubu Delta v pouhém triu – Kačenku, Tomáše a Mariana doplnil automatický bubeník, jehož nesympatické cizácké jméno Roland bylo počeštěno na Robert. Začátky se nesly v intencích vlastní škatulky sky-punk. Rytmicky minimalistická hudba neúprosně se ženoucí vpřed, s neobvyklou stavbou, ve které baskytara přebírá roli hlavního melodického nástroje a spoustou vyhrávek určuje náladu skladeb, zatímco kytara ji doplňuje spíš rytmickými party a občas i různými disonantními zvuky. Vše pak vytváří základnu pro Kačenčin občas až hystericky uječený, jindy zas odzbrojující křehkostí protknutý zpěv a především pro nevšední, pocitové a poeticky silné texty. Ty v sobě spojují jak schopnost refl ektovat vnější okolí ženským pohledem, tak především vtahovat do podivuhodného světa vlastních představ, zážitků i komentovaných pocitů. V tomto období nebylo možné textově neslyšet inspiraci i duchovní spřízněnost s texty Dybbuku a Zubů nehtů, kapela ostatně chvíli měla v repertoáru cover jedné jejich skladby. Zásadní zlom v historii přišel na podzim 2003, kdy se trojice potkala s Míšou, která následně usedla za klasickou bicí soupravu a nahradila tak Roberta. Míšiny bicí, jednoduché, ale přesné a razantní, posunuly formaci dál ke složitějším i uvolněnějším strukturám skladeb a otevřely další možnosti. V průběhu roku 2006 začaly pozvolna práce na debutovém albu, které posléze vzniklo ve studiu 3bees a pod názvem August ’06 vyšlo na začátku podzimu. Právě na albu je jasně patrný rozverný přístup – deska se objevila ve dvou verzích (modrý design pro kluky, růžový pro holky), které se navíc liší i písničkami: vedle základní jedenáctky skladeb každá z verzí obsahuje odlišné, na obalu neuvedené bonusy. Kritici ocenili schopnost už slyšené přetavit ve vlastní tvar, zmiňovali příbuznost nejen se Zuby nehty, ale díky nakřáple ,nosovému‘ zpěvu i s Tornádo Lue nebo Budoárem staré dámy. Stejně tak si ale neodpustili rýpnutí do informačně strohého digipacku a poznámky na adresu zvuku. Na album se totiž bohužel nepodařilo propasírovat koncertní živelnost ani všudypřítomné optimistické vyznění. Tak jako pro mnohé jiné, i pro Smädného kmeta znamená nahrávka jen uzavření určité etapy. Kapela průběžně koncertovala všude možně po Čechách, občas se objevila i na některých festivalech, netlačila na pilu a hrála pro radost bez zjevných ambicí. Jaro 2008 znamenalo další obohacení zvuku, když se ,Kmeti‘ s příchodem saxofonisty řečeného Tom Hrom rozrostli na kvinteto. Spolu s ním už byli k vidění například na festivalu v Boskovicích. Spřádaly se plány na druhé album, ale s těhotenstvím bubenice Míši naopak od podzimu až do léta 2009 skupina pauzírovala a i následně vystupuje z pochopitelných důvodů spíš sporadicky. Smädný kmet je jen jednou z mnoha skupin, které tvoří místní klubové podhoubí, už nikdy nejspíš nebudou slavní, zásadní nebo napodobovaní, ale právě bez podobných samorostlých tváří, které si jdou svou cestou a nic neřeší, by místní scéna byla výrazně chudší.

Přidat komentář