Solveig Slettahjell / Knut Reiersrud / In The Counry: Trail Of Souls

solveigDvě nová alba vydalo v roce 2015 vydavatelství ACT norskému bluesovému kytaristovi Knutu Reiersrudovi. Na prvním z nich (na trhu se objevilo v červenci a jmenuje se Tears Of The World) spojil své síly s americkým zpěvákem Mightym Samem McClainem, který se však vydání nedožil – zemřel 16. června. Předtím, v dubnu 2015, probíhalo natáčení jiné novinky, tentokrát po personální stránce čistě norské. Album Trail Of Souls spolu s kytaristou natočila zpěvačka Solveig Slettahjell a jazzové trio In The Country. Jde tedy o tutéž sestavu, která se – ještě s pianistou Buggem Wesseltoftem – v roce 2014 podílela na koncertní nahrávce Jazz At Berlin Philharmonic II. Studiová novinka se však s tímto živým albem neshoduje ani v jedné písni. A nepřekrývají se ani obě Reiersrudova letošní alba – tedy nahrávky s McClainem a Slettahjell –, jakkoli částečně vycházejí z týchž kořenů.
Slovo „částečně“ je třeba podtrhnout. Obě alba lze situovat někam na pomezí soulu a blues, avšak každé z nich k těmto žánrům přistupuje jinak. McClain byl především bluesman, třebaže jej před patnácti lety Ondřej Bezr přirovnával ke Karlu Gottovi a psal o jeho hudbě jako o „středním proudu pro americké starší a pokročilé“. Solveig Slettahjell, letos pětačtyřicetiletá, sice nemá černé blues ani soul v krvi, ale svým sytým hlasem by mohla mnohým afroamerickým kolegyním konkurovat. Její přístup ovšem není autenticky bluesový ani čistě soulový či gospelový. Všechny zmíněné styly se v písních, které s doprovodem jazzových spoluhráčů interpretuje, objevují, ale album Trail Of Souls má celkovým vyzněním blíže k uhlazené populární hudbě než k syrové hudbě kořenů nebo jazzové improvizaci. To není výtka, pouze konstatování.
Z důvěrně známých písní Sometimes I Feel Like A Motherless Child a Trouble In Mind se zde například staly jazzové klavírní balady, avšak nejde o jediný model. Album je přece jen pestřejší. V písni z počátku 20. století His Eyes Is On The Sparrow zpěvačku doprovází pouze Knut Reiersrud na akustickou kytaru a zajímavého zpracování se dočkal gospel Soul Of A Man, původně z repertoáru Blind Willieho Johnsona z roku 1930, který Reiersrud nečekaně oživil kytarou elektrickou. V Norově autorské skladbě Holy Joe se pak doprovod à la David Gilmour příjemně pojí s gospelovými sbory. Do koncepce se interpretům hodila také píseň Petera Gabriela Mercy Street (ano, ta, kterou před dvaceti lety na jazzový standard povýšil Herbie Hancock) a novější balada Leonarda Cohena Come Healing.
Album je vkusné a hudebním výkonům a především sytému hlasu Solveig Slettahjell se nedá nic objektivně vytknout. Trio In The Country hraje skvěle, o čemž mimochodem přesvědčilo už na svém čistě autorském albu Sunset Sunrise z roku 2012. Ve spojení s výraznou a přesto zaměnitelnou zpěvačkou však přece jen trochu splývá s jinými severskými nahrávkami, které se na náš trh prostřednictvím vydavatelství ACT dostávají.

ACT, 2015, 51:19

Přidat komentář