Taraf De Haidouks: Of Lovers, Gamblers and Parachute Skirts

haidouksStaromódní, vzpomínající, ale i po čtvrt století stále dobří. Dokážou neuvěřitelně zrychlit, od houslí a cimbálů se jim pořád kouří, a v něžných baladách vás rozbrečí, aniž byste chtěli. Po šestileté odmlce se zdají být ve skvělé formě. Nemusí to trvat věčně: mládež v proslulé rumunské vesnici Clejani archaická romská hudba nebere a dává přednost popovému městskému stylu manele. Situace ze začátku Tarafů, kdy před belgickým producentem Stéphanem Karem stála dlouhá fronta adeptů na členství, patří, bohužel, už do legend. Veteránští zakladatelé – Ion Manole, Nicolae Neacșu a Dumitru „Cacurica“ Baicu – zemřeli a jejich synové, už také šedesátníci, prý současnou sestavu dávali po šesti letech horko těžko dohromady. Nepochopitelné, pokud vezmeme do úvahy, že syroví a jedineční Taraf de Haidouks v minulosti získali tolik cen a vyprodávali největší světové koncertní sály. Na odborníky z nich lezly osypky, muzikanti odjinud nechápali, jak se dá také zahrát Bartók s Chačaturjanem a ke společnému dílu usedávali romští samouci s Kronos Quartetem nebo Yehudim Menuhinem. Jenomže to jsou Romové, s filozofií pro ně vlastní: nějak bylo, nějak bude a za slávu si auto nekoupím.
Podle producenta Kara staré romské hudbě v Rumunsku zvoní hrana a do kopru posílá nová doba i tradice. Budiž mu ke cti, že na kapelu netlačil s moderními inovacemi, nebránil se zařazení starších skladeb a mezi hosty slyšíme v ohnivé skladbě Manele Pomak pouze znovu bulharského klarinetistu Filipa Simeonova, připomínajícího původní orientální podloží romského muzicírování na Balkáně.
Vioricu Rudareasa, úžasnou zpěvačku z alba Dumbala Dumba (1998), vrátil Karo do hry: ryzí amatérka svým hlasem čtyřikrát naruší mužskou hegemonii, hlavně ve skladbě I’ve Got A Parachute Skirt. Slangový text startuje po chlapech a překladu se nedočkáme. Posuďte proč: „Mám ráda muže a sex, nejprve chci ale zjistit, jestli mají pořádné ču….ky.“
Zakládající člen, zpívající houslista Constantin Lautaru v Cold Snowball naopak připomíná sílu milostných romských písní a Gheorghe Falcaru, že budoucnost by nemusela být zas tak černá. Emotivně naříkavým hlasem odzpívá Clejani Love Song a The High Balcony In Ciolpan jako blahé paměti otec Ion a vedle sebe má pořád strýce Marina Manolea s akordeonem. Na tomhle základu se dá s mladými stavět, tedy pokud bude o starou hudební školu Taraf de Haidouks pořád zájem. Minimálně na Západě určitě ano.

Crammed Disc, 2015, 71:10

Přidat komentář