TFF Rudolstadt, Omdlévající IMÁM, Afropunk z Tanzánie a nová Edith Piaf (30. 6.–3. 7. 2011)

Durynské město RUDOLSTADT představuje poutní místo vyznavačů roots, folk and world music, jak srozumitelně praví podtitul festivalu. Před většinou podobných akcí si přitom udržuje primát: uslyšíte tady unikátní hudbu, na kterou snad nikde jinde v Evropě nenarazíte.

8_Omdlevajici1Přesně tak si to před jedenadvaceti lety organizátoři vymysleli, a protože všechno klape a odezva návštěvníků, muzikantů a odborníků zůstává obrovská, ze své náročné koncepce nemuseli dodnes slevit. Podlézavého mainstreamu, programových lapsů, cirkulace stejných jmen a zaplevelení programu vyčpělými podprůměrnostmi, jen aby pódia nezela prázdnotou nebo se ušetřilo na honorářích, se v Rudolstadtu zkrátka nedočkáte. Festival se nadále opulentně rozhlíží po celém světě a pro jeho dramaturgy (okolo deseti lidí) je otázkou cti se každoročně a bez zábran vytáhnout. Ne všechna hudba vás tu samozřejmě uchvátí, ale to už je otázka osobního vkusu a zaměření, což jsou ale dost zrádná měřítka: nikdy by mě například nenapadlo, že budu nadšeně poslouchat německou dechovku.
Jinak vše při starém: na desítky pódií rozesetých po celém městě, na hradě, v divadle, kostele a rozsáhlém městském parku trefíte poslepu. Jsou tam, kde odjakživa, stejně jako vám na každém rohu vyhrávají pouliční muzikanti: profíci, amatéři i děti z místní lidušky. Každému se dostane pozornosti (i pár euro do klobouku) a není radno je podceňovat: před třemi lety jsme na rohu zastrčené ulice slyšeli současnou mezinárodní hvězdu LaBrassBandu.
Něčím nás ale rudolstadtští přece jenom letos překvapili. Letitý čtvrteční „sonderkoncert“ se zvláštním vstupným 8_Omdlevajici2proměnili v regulérní festivalový den a jako by se nám tím chtěli omluvit, nasadili hned dva těžké kalibry: nadále výborného jazzového bluesmana Dr. Johna a francouzskou zpěvačku ZAZ. Ta uchvátila hlasem, co vám vzbouří všechny chlupy na těle, šansonově laděnými písněmi i bezprostředností. Leckoho její vystoupení přivedlo na hříšnou myšlenku, jestli po koncertě, v nejednom případě označeném za životní zážitek, má cenu v Rudolstadtu ještě zůstávat. „Tak tuhle novou Piafku už nic nepřekoná, to snad ani není možné,“ prohlásil kolega, aby stejně večer na to smekl před početným italským bandem Aretuska s rozdivočelým zpěvákem a trumpetistou Roy Pacim řídícím nesourodou nálož sicilské mestizo music (latina, reggae, ska, hip hop, punk salsa, jazz a italská tradice) připomínající hurikán.
Moussu T e lei jovents z Marseille jako vždy báječní: zpěvák Tatou, kytarista Blu a dva bubeníci (z toho jeden Brazilec) v košilích na způsob montérek a s lehce levicovými srandičkami neměli sebemenší problém publikum dostat na lopatu středomořským písničkářským večírkem přecházejícím v rozpustilé operetní blues s nádechem Georgese Brassense; pochopitelně zpívaném ponejvíc v okcitánštině.
Akordeonista a zpěvák René Lacaille ze zámořského regionu Francie, ostrova Réunion, reprezentoval hudbu 8_Omdlevajici3tamních černých otroků: maloya a sega. S rodinnou kapelou a doslova pařížskou nonšalancí do nich ale zanesl salsu, jazz a flamenco a krásný hlas dcery Orianne. Z ještě větší dálky přicestoval skvělý písničkář s akustickou kytarou Ego Lemos: z Východního Timoru. Spor o to, jestli i přes jazykovou rozdílnost – zpívá v řeči tetum – pochází z rodiny Dylana nebo Cashe, skončil mezi českou výpravou patem.
Lisa MacIsaac
, sestra známého rebela Ashleyho, trylkuje s houslemi pod bradou melodické country folkové písničky. S kytaristkou Brenley MacEachern, rovněž hlasově kýmsi políbenou, tvoří excelentní kanadské duo Madison Violet, jedno z nejpříjemnějších překvapení letošního Rudolstadtu. Zařadila se k nim, řekněme očekávaně, také dánská skupina Euzen s obdivuhodně expresivní zpěvačkou Marií Franz, známou také ze spřátelených Valravn. Pozdě večer představili nové a zdařilé album Eudaimonia: ozvěny tradice převedené do sofistikované elektroniky orgasmicky vybuchující i impresionisticky hladící.
Na poslední chvíli do programu přibyli Iman Baildi z Řecka s elektronickým rembetiko. Radost nesmírná, vždyť aktuální album Cookbook nemá prakticky chybu, mírněná ovšem očekáváním jak se to podaří převést na pódium. S hráčem na buzuki, kytaristou a dvěma „balkánskými“ dechaři se na něj bratrské duo Iman Baildi (programátor Orestis Faliveras a bubeník Lysandros Faliveras) vřítilo sice bez pardonu, pravá mela ale nastala teprve s americkým raperem Yinko: rozlíceným náklaďákem, který zbytku občas kradl show. Zatímco staří zpěváci akustických rembetiko písní, které Iman Baildi od nich převzali, rotovali v hrobech, publikum v Rudolstadtu levitovalo dva metry nad zemí. Říká se tomu koncertní zabiják a Iman Baildi v překladu znamená „omdlévající imám“, což je zároveň název oblíbeného jídla z lilků, rajčat, cibule a dalších libovolných přísad a v Řecku si pod tím každý představí libovolnou pestrou směs. Pro Iman Baildi ideální způsob nemuset nikomu vysvětlovat, proč k techno rembetiko přidali romský Balkán, turecké rytmy, sambu, bossa novu a tango.

AFRIČTÍ LÉKAŘI, PUNKEŘI A MEGAHVĚZDA NAVRCH
Letošní Magickou zemí bylo vyhlášeno Švýcarsko a nástrojem harfa, nicméně s referencemi nemohu sloužit, ani při nejmenší vůli se nedalo všechno stihnout, protože v ten samý čas se v Rudolstadtu otevíraly africké hudební ozdravovny: maročtí Master Musicians of Jajouka a Rango z Egypta přivezli ukázky z tranzovních léčivých 8_Omdlevajici4rituálů. Raritní, prakticky nedostižnou hudbu. A to, což musíte uznat, znamená zapomenout na alpské jódlování a pokusit se proniknout do tajemství magie s tisíciletou historií. Záměrně jsem napsal ukázky: původní rituály trvají déle než vyhrazenou festivalovou hodinu a protože nutnou podmínkou – třeba při léčbě ženského šílenství – je dostat se do stavu pozměněného vědomí, lidově řečeno prásknout sebou o zem v tranzu, zkrácené verze jsou na místě.
S leaderem Rango Hassanem Bergamonem El Naggerem (hrál také na lyru tanburu) jsem měl možnost mluvit a nechat si vše vysvětlit, takže ve zkratce: rango je zvukově fascinující dřevěný xylofon, podle něhož je nazván hudební styl s původem v jižním Súdánu proměněný v 19. století emigranty v Egyptě v doprovod slavností a svateb, stále však připomínající skutečné třetihory africké hudby. V Rudolstadtu jsme slyšeli jeden ze dvou na světě dochovaných originálů. Hasan, poslední žijící hráč, nástroj paličkami rozezněl až v druhé půlce koncertu, kdy rango volně přešlo v hudební terapeutický obřad zar mající základ v súdánském mysticismu. Vedli ho bubnující, zpívající a tančící starci, korpulentní zpěvačka a showmanský mladík ve svítivě žluté košili a zlatými řetězy okolo krku, což mělo odlehčující půvab.
O světoznámých Master Musicians, pištcích a perkusistech z marocké vesnice Jajouka se vyprávějí doslova legendy, do detailu průběhu koncertu tedy nemá cenu chodit, rozhodně byste na ně ale zírali; snad jen, že jejich vůd- ce Bachir Attar s flétnou ještě o sobotní noci s významným newyorským dýdžejem Dub Gabrielem dokázali namixovat takovou marockou psychedelii, až z ní šla hlava kolem.
Pro chudinské předměstské čtvrti afrických metropolí, kam se stahují vesničané za prací, aby tu žádnou nenašli a propadli, drogám, alkoholismu a zoufalství je to charakteristické: rodí se tu zcela nové hudební styly. Starobylá 8_Omdlevajici5vesnická kultura na asfaltových ulicích zmutuje do předtím nepředstavitelných forem. Když bylo v 70. letech Dar e Salaam hlavním městem Tanzanie, vybublala tu na povrch nekompromisní mládežnická hudební revoluce na způsob londýnského punku: mchiriku; obskurní derivát tradičních stylů chakacha, taarab a ngoma. Bubny všech druhů a velikostí, pak zase bubny, pak sexuálně a společensky otevřené texty ghetta, bambusové flétny, mbira a od 90. let jako melodické nástroje už jen laciné casio na baterky. Dohromady rytmický nářez, až se o sebe bojíte a zpěváci předvádějící doslova akrobaticko gymnastické kousky se sexuálním podtextem. Drsnou hudbu mladých nuzáků tanzánská vláda zpočátku tvrdě potírala, dnes má volný průběh v tanečních barech a na svatbách, ale do rádia a nahrávacích studií nesmí. Kapel se vyrojily desítky, jedna, s pocitem, že přece jenom ostatní s energií strčí do kapsy, se vystrčila z davu názvem: Jagwa Music – podle francouzských bojových stíhaček Jaguar létajících tehdy ve válce v Zálivu.
Jagwa Music používají – podle patiny a nadneseně – snad nejstarší bubny na světě (mezi jinými například pro mchiriku typické dřevěné štokrdle) a s prachobyčejným casiem nakládal hráč jako Hendrix s kytarou: zvukově i dáváním pro pobavení za krk. Protipólem sborově zpívajícím postarším bubeníkům a skutečně strhujícímu 8_Omdlevajici6afropunkovému tranzu, ve kterém se natotata ztratíte, protože rytmy jdou občas proti sobě, byly dva zpívající tanečníci: tak pružná a sexy holka, že jste nad pódiem reflexivně hledali pověstnou televizní hvězdičku, a rapující kluk co vypadal jako „punkový Poslední mohykán“.
Od globální superstar, zpěváka Youssou N’Doura, se tranz nečeká, s velkou a vynikající kapelou Etoile de Dakar a současným projektem, kdy senegalský mbalax, jeden z nejrytmičtějších stylů na světě, překódoval do reggae, ale roztančil lidi takovým způsobem, že si nebyli schopní zavázat tkaničku u bot. Afropop nejvyšší extratřídy.
Závěrečné klišé – výčet jmen, co všechno dalšího jsem slyšel a viděl a naopak nestihl – si odpustím. Ušetřím místo.

Přidat komentář