The Quakes: Planet Obscure

1_planet_obscureScéna psychobilly dokázala nabíd­nout zajímavou kombinaci hororo­vé atmosféry, punkové energie a tra­dic rockabilly, bohužel ale většina pís­ní si je podobná jako vejce vejci. The Quakes představují vzácnou výjimku, i když struny kontrabasu Vince Orrex­xe po většinu času stylově pleskají o hmatník a rytmus bubnů je tradičně vyklepávaný. Kytarista Paul Roman se však nenechává stylem svázat a nedr­ží se zuby nehty jen trashové kultury, jejímž předním reprezentantem v ob­lasti hudby je právě psychobilly.
Roman je především písničkář a hledá adekvátní formu pro svou tvorbu. Pokud to náhodou není zrovna neorockabilly a psychobilly, tak si s tím nedělá žádné problémy. V You’re Joke s rychlým refrénem má nejblíž ke clashovskému punku.
Stylové skladby, mající ale blíž k neorockabilly než k temnému psy­chobilly, nechybějí. Hned úvodní Dark Shadows mají ten správný švih a stojí na stylovém riffu kytary, kte­rá je mírně ovlivněná surfem, i když refrén má blíž k nové vlně. Kořeny Paula Romana potvrzují našlápnuté Die To Young s působivými mezihra­mi, glisandy kytary a výkřiky, i Wild­cat nesoucí se ve středním tempu, ve které nechybí pohrávání si hororovou náladou, mezihra kontrabasu i trocha toho pitvoření v hlase, které ale má spíš charakter koření. Stylové je i It’s A Curse, i když zpěv je místy až pře­kvapivě melodický.
V dalších skladbách je vidět, že žánr je Romanovi těsný. Promise utí­ká v refrénu až někam k nové vlně, jak ji hráli Stranglers, a titulní Pla­net Obscure je příjemně uvolněná a melodie je výraznější než vyklepá­vaný rytmus. Streets Are So Lone­ly je odlehčená písnička, kterou by mohl mít v repertoáru klidně Huey Lewis, jen vyklepávaný rytmus na­značuje, jaký styl je Romanovi nej­bližší, či s jakým začínal. Don’t Fol­low Me by zase mohla klidně hrát ja­kákoli merseybeatová skupina. Festa Do Estica E Puxa by dobře zapadla mezi surfové instrumentálky.
Roman má blíž než k ortodoxnímu psychobilly k raným představitelům rock’n’rollu a rockabilly, kteří taky ne­měli jednu písničku jako druhou, za­brousili tu k baladám, tu ke country. Lze ho brát i jako představitele první vlny punku, kteří se především snažili být sví. A jsou cítit i jisté společné rysy s Tomem Robinsonem nebo Ianem Durym, kteří se podobně jako Clash nenechali svázat jedním stylem.
Planet Obscure navzdory svému názvu neudělá radost milovníkům nejrůznějších úletů. Ukazuje Romana především jako osobitého a invenční­ho písničkáře.

Crazy Love Records, 2012, vinyl

Přidat komentář