Ty Syčáci: Eldorado

ty_sycaciJe příjemné vědět, s jakou zodpověd­ností a s jakým zápalem tvůrce pomá­hal na svět svému dílu. Petr Váša v roz­hovoru v zářijovém čísle UNI líčil: „Na půl roku jsem si sedl k etymologické­mu slovníku, definoval jsem si význa­mové okruhy, které mě zajímaly, a vy­pisoval jsem si slova latinského nebo řeckého původu.“ Vzniklo koncepční album Eldorado s anglickým podtitu­lem Around the world in a song cycle, nazpívané v translatině, jazyce slože­ném z obecně srozumitelných slovních základů v různých jazycích, z vědec­kých názvů rostlin a živočichů, histo­rických epoch nebo citoslovcí.
Doporučuji poslouchat Eldorado minimálně třikrát. První pokus je na pouhé otestování. Zjistíte, co všech­no je dovoleno (ano, úplně všechno), pobavíte se při názvech dinosaurů, zo­pakujete si latinská jména velkých ko­ček a připomenete si jednu egyptskou královnu. Napodruhé si album můžete vychutnat jako ucelený příběh. Autor vám v bookletu napovídá, že začnete doma, ve střední Evropě, pak se pře­sunete do světa a na závěr se opět vrá­títe domů, obohaceni o exotické tvo­ry a rostliny. Teprve teď si uvědomíte souvislost mezi písněmi Loch Ness Questions a Dinosong, mezi „příbě­hy“ o královnách Hatšepsovet a Birgit nebo mezi texty o leguánovi a chame­leonovi. A až si Vášovy hrátky s jazy­kem jaksepatří užijete, dejte si Eldo­rado potřetí a tentokrát se soustřeďte na hudební složku a aranže. Antilo­pa Adax skáče v hiphopovém rytmu, píseň Chameleo Million je vystavěná jako malá symfonie, Orcano je možná první píseň Petra Váši ve stylu coun­try. A Tomato je opravdový hit, který by – vím, že je to utopie – mohla ně­jaká osvícená komerční stanice zařadit alespoň do nočního vysílání.
Eldorado má svou koncepcí blíže k syčáckým „operám“ (SSSS, Lišák je lišák) než k řadovým albům jako Máj v dubnu nebo Krása. O to pochopitel­nější je výrazná účast hostů, v tomto případě především zpěvaček Jennifer DeFelice (pamatujete si ji z někdejších Sleďů, živých sleďů?) a Jany Šteflíč­kové. Naopak pouze symbolickou roli (v jediné písni) zbylí Syčáci přiděli­li svému bubeníkovi Aleši Pilgrovi. Rytmickou složku tentokrát obstaral především Petr Zavadil, aranže jsou z větší části dílem Petra Zavadila a To­máše Fröhlicha a kytaru a basu ve vět­šině skladeb nahradily samply (mimo­chodem i banjo je na albu zastoupeno častěji než kytara!). Petr Váša se kro­mě hudby, textů a přednesu na albu realizoval i jako autor výtvarné slož­ky. I díky tomu je dílo dotažené do po­sledního detailu, a to včetně dobrého zvuku a vtipných glos v bookletu. Nej­více mě pobavila informace, že „dino­sauří hlas v pozadí Dinosongu je zpo­malený zpěv drozda“.
Petr Váša na Eldoradu zúročil téma, které jej fascinovalo od dětství a s nímž seriózně pracoval v 90. le­tech se svými studenty na JAMU. Zá­leží na každém posluchači, jak k dílu přistoupí. Lze je považovat za pou­hý žertík fyzického básníka. Nebo lze při čtvrtém, pátém a šestém poslechu objevovat další finesy v jednotlivých skladbách. Případně se po desátém poslechu můžete sami na půl roku za­vřít do studovny a oddat se srovnáva­cí jazykovědě a etymologii. Eldorado je skvělá pomůcka pro odreagování a ještě skvělejší analytický materiál. A i když album – kromě ptáka drozda – neobsahuje žádné slovo v češtině, v úplném závěru se skrývá informace pro obyvatele dalekých planet o tom, jak český jazyk funguje. „Check the Czech like this.“ Užijte si to.
Indies Happy Trails, 2013, 54:26

Přidat komentář