V Kaštanu se bude „jazznít“

Tradiční jarní jazzový festival, který pořádá Unijazz na své scéně v Kaštanu v pražském Břevnově letos změnil název na Jazznění a proběhne od 15. do 18. května. Bude nabitý převážně mladými a vesměs originálními a invenčními interprety, hledajícími inspiraci často daleko za hranicemi toho, co si pod slovem „jazz“ obvykle představujeme.
Hned první večer bude v kontextu současné české scény doslova hvězdný. Zahraje jeden z nejvýznamnějších českých pianistů a skladatelů na poli jazzu a improvizované hudby Vojtěch Procházka (rozhovor s ním jste si mohli přečíst v březnovém čísle UNI) a po něm jeho nástrojový kolega Martin Brunner se svým triem, které na sebe vloni upoutalo zvýšenou pozornost vynikajícím albem Morning Walks, společným projekterm se smyčcovým Epoque Quartetem.
Následující večer 16. května bude patřit Tomáš Mika Triu, jež se zabývá převážně moderní interpretací jazzových standardů. Kytarová hra Tomáše Miky v sobě snoubí tradiční pojetí jazzové kytary vychazející ze stylu Djanga Reinhardta, moderní harmonické postupy i principy volné improvizace. O večer se podělí s kapelou Nedaba, vedenou skladatelem, aranžérem a pianistou Tomášem Sýkorou. Svým repertoárem se zařazuje do oblasti moderního jazzu a zaměřuje se výhradně na vlastní tvorbu.
Předposlední večer Jazznění 17. května zahájí velmi populární Ondřej Štveráček Quartet. Jeho protagonista je jedním z nejuznávanějších českých tenorsaxofonistů, jemuž expresivní styl hry vynesl označení „český John Coltrane“. Debutové album What’s Outside z roku 2010 bylo nominováno na cenu Anděl, vloni kapela natočila druhou studiovou desku The Form.
Festival zakončí 18. května skupina Talaqpo, svěží nováček na české alternativní a jazzové scéně. Ve své hudbě kombinuje hned několik vlivů – kromě jazzu a soudobé improvizace jsou v jejich tvorbě slyšet indické taly a ragy, liché balkánské rytmy, orientální stupnice, minimalistické patterny, ale i neotřelé našlápnuté groovy. Jejich exotičnosti přispívají texty ve středoasijských jazycích. Kapela Swomp, která večer i festival uzavře, osciluje mezi světy klasické minimalistické hudby a moderního jazzu. Skupina pracuje v kompozicích Michala Wróblewského s neobvyklým zvukovým spektrem, které má k dispozici především díky kombinaci marimby a dvou dechových nástrojů, to vše doplňuje energická rytmika. Pro návštěvníky festivalu si kapela připravila kromě samotného vystoupení i odpolední workshop, na kterém představí možnosti a způsoby práce se zvukem, rytmem a kompozicí.

Přidat komentář