Vysoký tón plný smutku

Naprosto podmanivé emoce a pocity vzbuzuje i v dnešním posluchači stará lidová hudba z Appalačských hor. Její legendou, byť širšímu publiku zcela neznámou, byl zpěvák, bendžista a kytarista Roscoe Holcomb (1913–1981), který téměř celý svůj život prožil ve vesničce Daisy v Kentucky, dřel v uhelných dolech a na pilách a o sobotách hrával pro potěšení svým sousedům. Tam jej v roce 1959 také ,objevil‘ folklorista John Cohen a přivedl jej na tehdy rašící folkové festivaly, pořídil s ním první nahrávky a natočil o něm dokument High Lonesome Sound. V roce 1965 dostal cenu Grammy za stejnojmenné album a jeho hudbu jsme mohli slyšet i ve slavném Antonioniho filmu Zabriskie Point (1970). Na bendžo hrál blues, zvuk kytary moduloval nožem na strunách, zpíval nedoprovázené, smutkem naplněné songy, stejně jako žalmy Staré baptistické církve, starodávnou popmusic, ale i balady z hor se zcela ojediněle intenzivní hlasovou šarží, často v naprosto nepředpokládatelném rytmu. Jeho hlasový projev popsal svého času Bob Dylan jako „nezkrocené pojetí kontroly“. Pro každého, kdo objevuje americkou ,roots music‘ by Roscoe Holcomb vlastně měl přijít na řadu jako poslední. Můžeme začít s bluegrassem, folk songy, starými string bandy či horskými baladami, ale jakmile se dostaneme k Holcombovi, není už téměř kam jít dál. Jeho hudba klade svojí emocionální intenzitou na posluchače velké nároky. Když jej slyšíme ve skladbách jako On Top of Old Smoky, Single Girl či Across the Rocky Mountains, verze týchž songů v podání jiných a známějších interpretů doslova vyblednou. Přitom však tato intenzita nebyla předstíraná – byla odrazem jeho života, tvrdé dřiny, celoživotní chudoby a lásky k rodným horám. Prakticky veškeré dnes dostupné snímky tohoto jedinečného interpreta lze nalézt na značce Smithsonian Folkways, kde jsou navíc doplněny zasvěcenými eseji a detailními poznámkami. Album The High Lonesome Sound (SF 40104, 1998), vedle řady songů a blues, obsahuje dvě dlouhé a dechberoucí církevní písně – A Village Churchyard – nedoprovázený žalm z The Old Baptist Songbook, a Walk Around My Bedside z repertoáru jižanské sekty Holiness Church. An Untamed Sense of Control (SF 40144, 2003) shromažďuje nahrávky z pozdějších studiových seancí, živých vystoupení (například z Cambridge, Mass. v roce 1973) a snímků, které s ním Cohen nahrál doma v Daisy v roce 1972. Kompilace Mountain Music of Kentucky (SF 40077, 2CD, 1996), obsahuje osm Holcombových snímků z let 1959/60 jako East Virginia Blues nebo Hills of Mexico.

Přidat komentář