Asi se shodneme, že ač většina Evropy patří ke stejné civilizaci, ba dokonce nyní tvoří i ekonomickou, politickou a kulturní unii, pořád jaksi vidíme náš kontinent jako směs osamocených národů, jež dávají najevo svou odlišnost. Proto máme spíše tendenci hledat v Evropě rozdíly, než abychom pátrali po tom, co nás sbližuje a sjednocuje. Ostatně ještě nedávná prezidentská volba ukázala, jak hluboko v naší společnosti jsou ukryta ložiska pochybných resentimentů myšlenek, které halasně vznikaly v dobách 19. století a které zvýraznily dvě světové války započaté právě v Evropě. Vraťme se proto znovu do naší historie a hledejme, jak vlastně to sjednocování Evropy začalo, protože se oprávněně zdá, že leccos nám pořád zůstává skryto.
Popravdě řečeno na počátku evropské civilizace, tedy v době říše Karla Velikého, která se diagonálně rozkládala od Severního moře po Sicílii, Evropa ještě jednotu netvořila. Na jihu a na západě kontinentu se tato říše mohla konstituovat díky jejímu vztahu k antickému dědictví. Ale na východ od Rýna a na sever od Dunaje byla situace jiná. V českých zemích však došlo k rozhodující volbě v době 9. a 10. století, kdy se čeští panovníci po přijetí křesťanství přihlásili k „latinské Evropě“, kde hlavní náboženský ritus, stejně jako veškeré písemnosti ovládl latinský jazyk. Byla to právě latina jako „lingua franca“, která sjednocovala velkou část západní Evropy, k níž se tehdy přihlásil i vznikající český stát.
Ale tato Evropa se velmi brzy začala významným způsobem proměňovat. Počátky této změny začaly v severní Francii kolem roku 1000. Ostatně jsme na to již tady narazili, když jsme si nedávno vyprávěli o francouzských badatelích, jako byli Marc Bloch a Georges Duby. A protože nás dnes zajímá, jak tato proměna probíhala u nás, bude naším průvodcem tímto důležitým obdobím skvělý český archeolog a historik Jan Klápště. V podstatě lze říci, že touto změnou prošla Evropa geograficky a časově od severu Francie kolem roku 1000 až po východ Polska ve 14. století. U nás můžeme tuto „středověkou proměnu“ ohraničit lety 1197 a 1306, což byla doba panování pěti dědičných (ale také posledních) přemyslovských králů.
Postupné osidlování země
Začněme nejprve obhlídkou terénu. Podle botaniků u nás původně vládl přirozený lesní porost, který tvořily dubové habřiny a lipové doubravy, na jihu a západě Čech potom smíšené doubravy, na Českomoravské vysočině a v hraničních horách hlavně bučiny. A tak po celou dobu kolonizace od dob, kdy Slované přišli v 6. století do českých zemí, až po 13. století, byla hlavním nástrojem osidlování sekera. Lidé zemi postupně odlesňovali. V raném středověku vesnice tvořilo obvykle několik usedlostí, mezi nimiž byly různě velké vzdálenosti, neboť byly obklopeny polnostmi. To proto, že se vše na pole i z pole většinou nosilo.
Navíc bylo třeba počítat s tím, že musela být někde poblíž voda, aniž by ovšem vodní živel ohrožoval bezpečnost sídel. Díky tomu, že je česká krajina členitá, mohla se na říčních terasách obdělávat pole a v údolní nivě pást dobytek a sklízet seno. Nicméně zájmem panovníka bylo pečovat o co nejlepší osídlení českých zemí. A protože lidí bylo někde málo, tak se vznikem přemyslovského státu dochází k přesidlování obyvatelstva. Ještě dnešní názvy vesnic svědčí o tom, odkud lidé přicházeli: Úherce u Loun, Moravany na Pardubicku, Brňany v dolním Poohří, Hedčany u Kožlan na Rakovnicku.
Vidíme, že tyto přesuny posilovaly hlavně známé produkční oblasti. Středověké klimatické optimum navíc způsobilo, že se v příznivých podmínkách více urodilo a tím pádem více krků uživilo. Ale čím více lidí, tím větší nedostatek půdy, takže došlo postupně k osidlování méně příhodných oblastí, jako byly jižní a západní Čechy, kde se rolníci odvážili jít do vyšších poloh nad 400 metrů. Můžeme tvrdit, že do poloviny 13. století rolnické osídlení pokrylo prakticky všechna zemědělsky vhodná území u nás. A také už vše nevlastnil pouze panovník, ale i velmožové měli pole, lesy, hospodářská zvířata a vládli také početné čeledi.
Středověká správní sídla
Pokud šlo o větší majetky, byly většinou rozdrobené, obvykle se skládaly z několika vesnic, které mohly být prostorově dosti vzdálené. Dvorce sloužily jako hospodářská střediska, někdy jejich součástí byly kostely. Sakrální stavby se mnohdy budovaly ze dřeva, protože kamenné stavby byly náročné, vyžadovaly vhodný materiál a dovednosti. Protože vlastnictví půdy sloužilo především k uspokojování potřeb majitelů, bylo rozptýlení pozemků výhodné, neboť snižovalo rizika v případě přírodních kalamit či ozbrojených nájezdů. Slavná tapiserie z Bayeux (zobrazující normanskou invazi do Anglie v roce 1066) ukazuje, jak tehdy vypadala opevněná sídla. Byla vybudovaná často na umělém kopci, který měl kolem příkop a val; na tomto návrší potom stála věžová stavba, kam vedl vstup po mostě přes příkop. Vše bylo vyvedeno ze dřeva a hlíny. Těmto sídlům se říkalo „la motte“, „kopeček, pahorek“, a u nás si taková sídla stavěla především nižší šlechta, odtud český ekvivalent „tvrz“, případně „hrádek“. Ale hlavně tyto stavby nestály samy o sobě, ale byly vždy spojeny s nedalekým hospodářským dvorem, z něhož se spravoval velkostatek i samotný opevněný objekt. Na severozápadě Francie se stavěla tato opevněná sídla již na konci 10. století a odtud ve druhé polovině 11. století postupoval ten typ opevnění do Porýní, aby se u nás objevil o dvě století později. Tradice nové kultury, jež stála za stavbou hradů, mohla začít jedině v knížecím sídle na Hradčanech. Celý románský areál se zděným palácem měl ambiciózní rozměry 48,5 x 11,5 metrů a byl spojený s kaplí Všech svatých, vše potom uzavírala hradební zeď. Tato stavba se stala modelem vhodným pro další přemyslovské hrady. Tak se v české krajině objevily hrady v sestavě: obvodová hradba, sídelní palác a věž jako útočiště v případě napadení.
Původ, majetek, víra
Tento typ hradní architektury převzali čeští stavitelé ze západních vzorů, neboť se podobné stavby zachovaly na celém území ležícím mezi pohořím Harz a Labem. Během jedné generace se takové hrady postavily na českém Křivoklátě i v moravském Kunštátě. Tento krátký časový úsek poukazuje na rychlý rozvoj feudální společnosti ve 13. století. Jde o hmotné svědectví, že sociální hierarchie byla v té době již stabilizovaná, ačkoliv se i pro níže postavené šlechtice rýsovala možnost, jak ve společenské pyramidě postoupit výše díky urozené službě u panovníka nebo ve státní správě. Proto už nejstarší písemnosti přinášejí doklady o tom, že se v přemyslovském státě objevuje vlastnictví lidí a půdy. Ale zásadní zlom nastal v letech 1150 až 1230, kdy začala šlechta cílevědomě vytvářet svoje pozemkové vlastnictví. A je zajímavé, že teprve až od této doby se dá hovořit o jejím urozeném původu na základě genealogických řad. Protože právě díky svému původu mohla šlechta převádět na své potomky také majetky, kterých nabyla. Tehdy roste i aktivní role šlechty v budování sakrálních staveb a zakládání klášterů. Slučují se tak dohromady tři věci podstatné pro vznikající rodovou šlechtu: původ, majetek, víra.
Počátky kolonizace
Jedním z takových šlechticů byl ve své době Hroznata, velmož, jehož rodina patřila do nejbližšího okolí českého panovníka. Tento zakladatel kláštera premonstrátů v Teplé byl vlastníkem 14 vsí, z nichž některé ležely u Litoměřic, ale druhé mezi Teplou a Chotěšovem. Podle listiny z roku 1197 víme, že toto vlastnictví spravovaly dvorce, kde byli koně, voli, ovce a další dobytek. Celý tento majetek velmož zřejmě rozšiřoval kolonizací z Litoměřic směrem do Středohoří a do rozsáhlých západočeských lesů, kde pokračovali potom sami premonstráti. Hroznata se opíral o zděděný majetek a jeho kolonizační aktivita možná souvisela se sousedstvím štaufovského Chebska, kde už probíhalo také intenzivní osidlování. Jednotlivé vesnice pak držely osoby zcela závislé na velmožovi, které se v písemných pramenech uvádějí jako milites, „bojovníci“. Právě tito lidé se zřejmě v místním rozsahu podíleli na kolonizaci, když byli pověřeni náborem sedláků a zakládáním nových vsí. Z toho je patrné, že někteří velmoži, jako právě Hroznata, posilovali svoji moc osídlováním nových území, zatímco jiní viděli svou budoucnost v přízni přemyslovských králů. „Královi muži“ byli pověřováni významnými úřady, jež jim přinášely dostatek prostředků postoupit výše, a svůj status dávali najevo výstavbou hradů. To byl příklad syna Petra ze Skalice, jménem Tas, který si postavil hrad Vizmburk. Jméno dal hradu použitý bílý pískovec, odtud německy Weissenburg. Rod jeho stavitele se podílel na kolonizaci území kolem řeky Úpy, ale ani tento počin mu ještě nemusel přinést moc a bohatství. Některé majetky se totiž sestávaly třeba jen z jedné vesnice a mnohdy ani po jejich hradech nezůstalo nic, jen něco poznatků z archeologie.
Pozemková šlechta
A právě díky archeologii víme, že po roce 1240 již šlechta po sobě zanechala robustní šlechtická sídla: hrady, tvrze a dvory. Byly to stavby ovlivněné evropskými vzory, díky nimž dostala česká krajina nezpochybnitelné rysy své podoby. Hrady byly předzvěstí přijetí rytířské kultury a svými německými jmény dávaly najevo, odkud tyto inovace přicházely. Šlechtické hrady sloužily především jako šlechtická obydlí, jejich poloha, příkopy a věže svědčí, že měly i obrannou úlohu. Ale víme, že již ve 13. století byly hrady obléhány, ba i dobyty. Hrady byly rovněž geografickým vymezením územních nároků svých stavitelů, takže se stávaly centry postupující kolonizace. Navíc měly svou symbolickou hodnotu, neboť dávaly majitelům pocit životního stylu pozemkové šlechty. Tehdy také začali někteří šlechtici používat přídomky, které už přímo odkazovali na tuto dobu počátků. Například Vítkovci, významný český rod, měli svůj původ v Prčici, ovšem tímto přídomkem se chlubil pouze jejich „praotec“ Vítek z Prčice; ale v listině z roku 1220 už najdeme Vítka z Klokot a Jindřicha z Hradce. Někdy naopak známe přídomek, jako v případě Markvarta z Doubravy, jenž je uveden na dvou listinách Vladislava II., ale nevíme přesně, odkud byl, protože ještě dnes známe 12 vsí s tímto jménem. Pozemková šlechta už nevystupuje jen s nespornou stavební okázalostí, nýbrž má zřetelný zájem na hospodářském prospěchu ze svého majetku, i když se vlastnická struktura stále dělí na majetky panovníka, šlechty a církve. Právě vidina prospěchu vede šlechtu k přijetí inovací, jež přicházejí do českých zemí ve 13. století. Kolem roku 1200 jsou už sice osídleny všechny důležité zemědělské oblasti, ale pořád se ještě mezi osídlením vyskytují velké plochy lesů a křovinaté lesostepi, které nabízejí další kolonizaci.
Sachsenspiegel aneb německé právo
Hlavním nástrojem inovací bylo nové uspořádání pozemkového vlastnictví, což byla hlavní opora středověké moci. A je lhostejné, zda šlo o iniciativu církevní nebo šlechtickou, neboť nová panství byla vždy součástí trvalého ovládnutí území. Svědčí o tom nejen písemné prameny, ale hlavně archeologické nálezy, z nichž se dozvídáme, jaká byla hmotná podstata těchto změn, jež se promítala do postupné revoluční proměny celého venkova. Přeměna středověké Evropy totiž zanechala svou největší stopu právě v tehdejší krajině. Už také proto, že v té době žila většina obyvatel na venkově. U nás se základem této proměny stala právní tradice, platná pro kolonizaci území na východ od Labe a Sály. Označovala se jako „německé právo“ a jeho souhrn obsahoval spis Sach-senspiegel z let 1220 až 1235, jenž platil až do 19. století na obrovském území od Holandska až po dnešní Polsko. Hlavními termíny, s nimiž toto právo zacházelo, se ustálily na slovech „lokace“ a „lokátor“, protože nejčastěji se v latinských písemnostech objevuje sloveso locare, „usadit, dát místo“. Lokací se rozumělo založení vesnického nebo městského sídliště a lokátoři měli za úkol obstarat lidi, vyměřit půdu, zajistit výstavbu obydlí a oživit kontakt s vrchností.
Úspěch osidlování vždy spočíval na dostatku kolonistů, proto šla zcela stranou otázka etnická, tedy odkud noví sedláci pocházeli. Za tyto služby při organizování kolonizačního záměru se mohl lokátor stát v nově založené vsi rychtářem, nebo si postavit svobodný mlýn či krčmu. Sachsenspiegel hovoří o dědičné držbě půdy sedláků a popisuje etapy kolonizace: vrchnost předá lokátorovi dědičné právo na půdu, ten zajistí vyklučení lesa, stavbu usedlosti, případnou výstavbu kostela, ale také výkon soudní moci; dále spis obsahuje podrobná pravidla soužití v usedlostech, včetně umístění záchodů, chlévů a pecí, podoby plotů, sázení stromů a chmelu.
Franská kolonizace
Díky této tzv. „franské“ kolonizaci máme u nás typ záhumenkové vsi, jejíž struktura vycházela z velkých parcel, na nichž hospodařily sedlácké rodiny. Vlastní usedlost stála v čele parcely, vždy směrem do vesnice, za ní – za humny – byly lány pole, pastviny a les. Odtud se také bere český výraz „lán“, pocházející z německého slova Lehen; „léno“; franský lán měl zhruba 24 hektarů. Takovéto uspořádání vesnic začalo v 10. a 11. století na severu Francie, kolem roku 1200 se objevilo na jihozápadě Německa a k nám se odtud s kolonisty dostalo ve druhé polovině 13. století.
Po tomto radikálním předělu se sídelní síť prakticky nezměnila až do 20. století. Ukazuje se, že kolonisté obvykle sice přejímali vesnické půdorysy z původních domovů, ale struktura sídel vznikala až na místě, jakoby se opírala o dřívější zkušenosti. Proto se prosazovaly takové typy domů, jejichž konstrukce zajišťovala dlouhou životnost stavby. Přitom je třeba brát v úvahu, že středověké lány nebyly žádná pevná míra. Vyměřovaly se provazcem, který byl jedinou metodou stanovení plošných měr. Výchozí osu tvořil obvykle nějaký vodní předěl – řeka, potok, stoka – podle něhož se stanovila šířka parcel.
Jednotlivé majetkové díly se shodně rozbíhaly od domů až na konec obvodu zakládané vesnice. Měřičský provazec byl symbolem nového „krajinného plánování“, odlišného od předchozího měření, které si vystačilo s obvodem majetkových celků, které tvořily krajinné prvky jako potoky, cesty apod. Pozoruhodné je, že tyto obvody přetrvávají ve vymezení katastrů obcí prakticky až dodnes. Když Boleslav II. daroval břevnovskému klášteru roku 993 ves Skochovice, tak listina ze 13. století zaznamenává její obvod ve vltavském údolí ohraničený čtyřmi potoky, Královou horou a cestou Slapčice a není tedy divu, že jde o pořád stejný katastr vsi platný dodnes.
Ostatně označení „újezd“, latinsky circuitus, jež přežívá v mnoha názvech českých obcí, se užíval pro označení obvodu vsi už v polovině 11. století. Hranice „újezdu“ se stanovily podle řek a potoků, rozvodí, cest, přírodních bodů (skály, stromy apod.). Jak se mapy katastrů zahušťovaly, vyznačovaly se hranice i umělým značením: záseky na stromech, hraničními kameny, mezemi, náspy, remízky a podobně.
Nový hospodářský systém
„Německé právo“, latinsky Iure theutonico, se u nás poprvé objevilo v listině krále Přemysla Otakara I. z roku 1226 při převodu vsi Mury do vlastnictví doksanských premonstrátek, čímž jaksi započalo „století změn“. Domácí poměry se tehdy setkaly s inovacemi, které se předtím prosadily na západ od českých zemí. S novou kolonizací mizely staré lesní porosty a měnila se podoba venkovských sídlišť, prostorové uspořádání se v dokumentech odvolává na „německé právo“, ale to se dodržovalo i v ústních vztazích. České země se tak stávaly součástí nové evropské kultury.
Plošné vymezení lánů pracovalo mnohdy s mnohem menšími plochami a mělo spíš význam jako nově zaváděný hospodářský systém. Důležité bylo, že sedlák měl právo se souhlasem vrchnosti prodat své lány, ale s novým majitelem musela souhlasit i vesnická komunita. Mnohdy nové právo vyžadovalo opustit stará sídliště a vytvořit nové, obvykle větší. Tímto vývojem prošly třeba Bylany u Kutné hory, které byly jedním z prvních zemědělských sídlišť u nás již na počátku neolitu. Opat sedleckého kláštera předal tuto vesnici dědičně jistému Jindřichovi.
„Bylanskou“ listinu datovanou v březnu 1276 ale známe pouze z opisu ze 16. století a tam se udává, že sedláci měli odevzdávat na sv. Havla (16. října) své cisterciácké vrchnosti plat ve výši jedné hřivny stříbra z každého lánu. Navíc měli vykácet les a křoviny a převést je na zemědělskou půdu: k tomu dostali čtyřletou lhůtu, kdy z nově získané půdy nemuseli dávat pravidelný plat na sv. Havla. Právě slovo „lhůta“, podle něhož se u nás jmenuje zhruba 130 sídel typu Lhota, Lhotka, Lhotice, vyjadřuje čas, který byl nezbytný pro kolonisty, aby uspořádali své nové sídliště, než začala kolonizace přinášet ovoce. Jinak řečeno: než se stala produktivní, zisková.
Středověké inovace
Kolonizace podle německého práva nebyla jedinou novinkou, která k nám od západu přišla. Středověkými inovacemi byly také pluh, brány a trojpolní systém. Nové hospodářství vyžadovalo tažná zvířata, ale pastevní pozemky se omezovaly pouze na úhory, neboť obilí bylo klíčovou složkou stravy a každý přírůstek populace vyžadoval novou půdu a tedy odlesnění. Proto byly důležité v hospodaření na půdě louky, seno bylo biomasou, která se uschovala z letního období do vegetačního klidu. Evropský vynález – kosa, obstaral dostatek píce. Kosa ovládala senoseč, srp sklizeň obilí.
V českém středověku mohly být výnosy obilí běžně kolem trojnásobku až čtyřnásobku vysetého zrna, což znamenalo až 600 kg z 1 hektaru (tedy desetinu dnešních výnosů). Obilí se stále mlelo ručně na mlýnku, který sestával ze dvou kruhových kamenů (žernovů). Ale od 13. století už dodávaly mlynářské výrobky také vodní mlýny. Ustájení a péče o dobytek zvyšovalo jeho hmotnost, hnůj se stal vítaným plošným hnojivem. Nové usedlosti spojovaly vícedílný dům s hospodářským zázemím a stavěly se již nikoliv pro jednu generaci, ale pro delší trvání.
Ale pojidlem celé proměny středověké společnosti se stalo město. Dokonce se zdá být pravdou, že zájem o středověké město převyšuje pozornost věnovanou většině obyvatel žijících na venkově. Ostatně i kult růstu je spojen s hospodářstvím města. Nějak podvědomě vždy hledáme staré zbytky městské zástavby, aniž bychom tušili, že se pod asanovanými objekty skrývá odpudivá ekologie středověkých měst. Přesto, že o vznik měst se zasloužila především specializace výrobních činností, zůstávala dlouho zachována spojitost mezi městskou urbánní zónou a jejím zemědělským zázemím.
Na obzoru město
Specializaci výroby kupodivu nerozeběhla produkce každodenně používaných výrobků, ale nároky středověké elity na luxusní zboží. To vedlo k navázání dálkového obchodu a ke stavbě opevněných sídlišť. Taková výměna zboží však nestačila k tomu, aby vznikly v celé zemi tržní podmínky. Až teprve, když středověká vrchnost přešla od naturální platby z držby půdy k peněžní platbě, přivedla sedláky na trh. Tak vznikla síť trhových míst, která dostala stabilnější strukturu se vznikem lokačních měst, jejichž způsob založení byl stejný jako v případě vesnic. A právě městské trhy přitáhly pozornost obyvatel desítek vesnic v jejich okolí. Ostatně minule jsme viděli, jak si Ostoj pořizoval na trhu pod Pražským hradem 12 denárů, které platil na sv. Martina své vrchnosti.
Podívejme se, jak takové středověké město fungovalo, na příkladu Mostu. Z písemných pramenů, ba i z archeo-botaniky víme, že ve 13. a 14. století bylo okolí Mostu zaslíbenou zemí, kde se sýpky plnily obilím, vinice dávaly víno, chmelnice se podílely na hojnosti piva a ovocné sady poskytovaly lahodné plody. Nicméně obilí mělo přednost a pole pohlcovaly zbytky okolních lesů. Výsledkem bylo, že dřevo na stavby i na otop bylo vzácné. Tak se dovoz palivového dřeva stal jednou z povinností sedláků, kteří ho vozili 15 km z Krušných hor. Přemysl Otakar II. v roce 1278 přiznal městu „mílové právo“, takže v okruhu jedné míle (což bylo 11 km) zajistil měšťanům monopol na obchod s obilím. Pouze na dvou místech mimo město se směl prodávat chléb, maso a pivo, na jednom mohl být kovář a jedna krčma, ale ta musela prodávat pivo vařené v Mostu. Městský trh tak připoutal vesničany k městu a měšťané potom mohli do hornického Freiberku na druhé straně hor, kde se těžilo stříbro, vozit víno, chmel, hrách, mák, jablka, hrušky, sádlo, drůbež, vejce, sýry, dobytek a ovce.
Lokační města se tak stala integračním činitelem středověké transformace a tehdejší urbanizace položila základy tržní struktury českých zemí. Tak do roku 1300 vzniklo 50 královských měst a včetně těch „poddanských“, založených na církevním nebo šlechtickém majetku, jich bylo ke dvěma stům. To vše se uskutečnilo během několika generací a dodnes v těchto městech žije převážná část českého obyvatelstva. Jan Klápště nám tedy smysluplně a názorně ukázal, jak počátky proměny středověké Evropy začaly v severní Francii někdy kolem roku 1000 a odtud se tento proces šířil dál, až ve 13. století dospěl do českých zemí. Evropa se tedy kulturně sjednotila už ve středověku.
Masivní změny v českých zemích znamenaly akulturaci, neboť neměly vliv pouze na výrobní síly, ale ovlivnily i pravidla každodenního života. Nicméně nešlo v žádném případě o násilnou kolonizaci, ale o vsouvání nových myšlenek a postupů do domácího kontextu. Přijetí „kolonizačních“ inovací změnilo kulturní, sociál-ní i etnickou podobu české společnosti, kterou dále rozvíjelo soužití Čechů, Němců a Židů. Dílo všech těchto bezejmenných lidí trvalo několik generací a vytvořilo prostředí, v němž žijeme dnes i my, jak o tom dosud z valné části svědčí podoba našich sídel a krajina kolem nás.
Foto archiv
Jan Klápště (*1949)
Český archeolog a historik, který se zabývá kulturními, sociálními a etnickými proměnami českých zemí v období středověku.
Vybrané publikace:
1990 Kapitoly z archeologie středověku
1992 Gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě
1994 Paměť krajiny středověkého Mostecka
2005 Proměna českých zemí ve středověku, druhé vydání 2012
skvele, poucne, informativni cteni ! dekuji moc za tuto esej
Dobrý den. Mám dotaz.
Jsem přesvědčen, že kolonizace podle německého práva a nebo cizími např.dnes po sjednocení německými příslušníky na českém knížectví nebo království na pozvání českého panovníka nezavdává jakýkoliv nárok na uplatňování záboru českého území ve prospěch jiného stát např. Německa. A pozvání českého panovníka určitě nezamýšlelo tyto požadavky v budoucnu uplatňovat. Přijímají tento názor všechny státy EU ? Jestli ano, tak by toto stanovisko mělo být v úvodu každé takovéto publikace. Děkuji za krátkou odpověď, kde si to můžu přečíst, že to EU respektuje.