Ilitch – šarmantní vazby a bzukot lehké dekadence

Příběh francouzských současníků hnutí rocku v opozici, skupiny Ilitch, začíná  v roce 1974, kdy začal její zakladatel a povětšinou také jediný člen Thierry  Müller vytvářet sólové zvukové stěny pro divoce zkreslené kytary, harmonium,  syntezátory, pásky a další elektroniku a ruchy. Spíš než o kompoziční… Číst dál...

Tamburínou proti pavoukům

Mezi nejvitálnější tradice Evropy patří ty, které přežily z pohanských dob a uchovaly si původní syrovost. Jedním z příkladů je finský epos Kalevala i navazující hudba Värttinä. Patří sem i tance pizzica (kousnutí, štípnutí) typické pro jihoitalský region Salento, který leží na té nejzazší patě italské boty. Jejich… Číst dál...

Acid Mothers Temple & The Cosmic Inferno

Japonská neopsychedelická freakoutová formace Acid Mothers Temple je proslulá především svým programovým eklekticismem, v jehož rámci invenčně zpracovává především hudební díla z období šedesátých a sedmdesátých let. Tento reinterpretující překlad do jejich zběsilého hudebního jazyka, který pod vedením tvůrčího ducha… Číst dál...

Horečka balkánské noci

Tradiční hudba prošla bez ztráty identity přes filtry jazzmanů, rockerů i technařů. Nyní ji mají v parádě etno-DJové, vytvářející zcela nový fenomén  world music – bezešvé a promyšlené spojení elektroniky s živými hudebníky na klubové taneční scéně. Jako jedna z prvních začala na svých tanečních party využívat… Číst dál...

Učesán x Rozcuchán

„…i když je hezké být učesán, je však hezké být i rozcuchán, i když je hezké vyjet si na novém kole, je však i hezké mít odřený rám a řetěz skřípající do rytmu výletu…“ ‚Digitální‘ hudebník je učesán, ‚analogový‘ je rozcuchán. Velká část ‚digitálních‘ improvizátorů zvolila vědomé omezení ‚nekonečných‘… Číst dál...

Jaki Liebezeit od Krautrocku k elektronice

Vystoupení německého bubeníka Jakiho Liebezeita, který byl členem legendární krautrockové skupiny Can, patřilo k vrcholům letošní Alternativy. Liebezeit zde hrál společně s Burntem Friedmanem, jenž měl na starosti elektroniku a s hostujícím klarinetistou Haydenem Chisholmem. Jak jste dal dohromady svoji současnou… Číst dál...

Šťastné číslo Supersilent

Přemýšlíme-li o podivuhodné erupci novátorských propojení elektroniky a jazzu, jejíž z Norska vyslaný záblesk na přelomu tisíciletí oslepil svět progresivní alternativy, Titánové, kteří nám okamžitě vytanou na mysl, jsou čtyři a říkají si Supersilent. Prý tento zavádějící název viděli napsaný na autě… Číst dál...

Column one – výsměšné zrcadlo nastavené historii elektroniky

Nevyzpytatelná německá skupina Column One, jejíž tvorbu lze bez nadsázky považovat za groteskní a pokřivený obraz vývoje elektronické hudby, zavítá 4. března v rámci festivalu STIMUL 2 do pražského klubu NoD. Skupina Column One byla ustavena na počátku devadesátých let a tehdy byla, stejně jako mnoho jiných kapel, pod silným… Číst dál...

STIMUL 2

Druhý ročník festivalu jiné hudby STIMUL, který pořádá UNI ve spolupráci s časopisem o jiné hudbě HIS Voice a Univerzálním prostorem NoD Roxy, bude zahájen koncertem polské elektrojazzové skupiny Pink Freud 17. února od 19.30 v pražském NoDu. Trio Pink Freud, jehož hudba bývá přirovnávána k produkci Nilse… Číst dál...