Eugen Wiškovský, izolátor s pružinou, fotografická zvětšenina, 1933–1935

Téma elektřiny jako jeden z fenoménů nové doby se českou progresivní kulturou meziválečného období vine stejně neodmyslitelně jako dálkové vysokonapěťové vedení industrializovanou krajinou. Ba co více, tak jako tato vedení propojila elektrárny s továrnami, školami, úřady a domovy v důmyslnou síť, spojil tento leitmotiv literaturu,… Číst dál...

V důchodu si pořídím černou komoru

Pokud Ladislava Červenáka, řečeného Laci, zrovna neuvidíte, jak v rukou svírá kontrabas v nejlepší slovenské bluesové kapele ZVA 12-28 Band (kterou mimo jiné znáte i z Boskovic 2009), můžete si být jisti, že má po ruce fotoaparát. A je skoro stoprocentní, že to nebude trvat déle než deset minut, než ho odněkud… Číst dál...

Kolečko, kruh, kroužek

Pražská galerie Portheimka umístěná ve stejnojmenném dienzenhoferovském letohrádku představuje až do 2. ledna 2010 výstavu nazvanou Zorka Ságlová: Linie kruhu. Motiv kruhu zaujímá v malířském, fotografickém i konceptuálním díle Zorky Ságlové (1942-2003) přední místo. Patří k několika málo námětům, kterými se autorka… Číst dál...

Marná sláva revoluce

Britský umělec Banksy je v našem výtvarném seriálu už druhým kumštýřem v pořadí, o němž ve své podstatě není kromě jeho díla nic bližšího známo, zato legend o něm koluje požehnaně. Důvod je stejný, jako u polského angažovaného umělce Petera Fusse (viz UNI 5/2009): svou činností oba alespoň papírově přestupují zákon, či šlapou na kuří oka… Číst dál...

Sudkovy ,spisy‘ počtvrté: tentokrát o reklamě

Ačkoli sebrané fotografické dílo Josefa Sudka (1896–1976) vychází v pražském Torstu už druhým rokem, média si téhle pozoruhodné aktivity sotva všímají. O nedávno vydaném svazku Reklama, snášejícím pod hlavičku víc než devadesát černobílých snímků, to platí rovněž. Přičemž komu jinému z českých fotografů dvacátého století než Sudkovi… Číst dál...

Total Recall Tomáše Moravce

„Hlasitý rozhovor s Brionem o tom, kdo je a kdo není rodákem z téhle planety. Bavíme se v kavárně nad kávou. Vzhlédnu od stolu a vidím velmi bledého mladíka, pijícího ze sklenice. Vypadá mrtvolně a já si uvědomuji, že v jistém ohledu působí jako figurína. Trochu jak z Hopperova… Číst dál...

Království a makety

Veronika Bromová má v Praze retrospektivu. Galerie hlavního města Prahy si troufla: dvě patra Domu U Kamenného zvonu vyhradila po Kremličkovi, Štyrském nebo Štreitovi retrospektivě letos teprve dvaačtyřicetileté Veroniky Bromové. Bilance ve čtyřiceti? Po sotva patnácti letech tvorby? Že by autorka právě končila jednu vývojovou… Číst dál...

Po stopách lidského údělu

Bohatství fotografické řeči Jindřicha Přibíka. Třicátý svazek edice Fototorst odvážně sáhl po mediálně zhola neznámém jménu, snad nejméně známém v celé historii této prestižní řady – jménu a dílu plzeňského rodáka a čtvrtstoletého exulanta Jindřicha Přibíka (1944). Jeho životní a tvůrčí osudy představuje úvodní studie… Číst dál...

Legenda a její signály

Američanka Martha Roslerová (1943), která do 9. listopadu t. r. vystavuje své práce v pražské galerii Langhans, prý „patří k legendám genderového a politického umění posledních čtyř desetiletí“. Ve svém díle využívá jak techniky koláže a montáže, tak fotografii, přičemž fotomontáži se – podle Zdenka Felixe, kurátora… Číst dál...

Souastavný lyrik na kritické cestě

Prestižně koncipovaná řada Fototorst dospěla ke svému devětadvacátému svazku – a vyhradila jej Tomkimu Němcovi, letošnímu pětačtyřicátníku, který teprve s touto knížkou vydává počet ze zhruba třicetiletí své tvorby. Jeho měkce skicované a často překvapivě lyrické snímky, vyvedené zásadně v černobílé, dnes pravidelně potkáváme… Číst dál...