Keith Jarrett, Charlie Haden: Last Dance

Někdy si takzvané shody náhod s námi lidmi hrají drsně. Letos 13. června vypustilo ECM do světa nahrávku tohoto slovutného dua, nazvalo ji Posledním tancem a do repertoáru alba na závěr zařadilo skladby Every Time We Say Goodbay Colea Portera a jako tečku Goodbay Gordona Jenkinse. Kontrabasista Charlie Haden narozený 6. srpna… Číst dál...

Al Jarreau: My Old Friend: Celebrating George Duke

Tak jako existuje povolání vlasový stylista, mohl by si americký vokální improvizátor Al Jarreau napsat na vizitky „HLASOVÝ stylista“. Úžasný technik ve svém projevu spojuje metodu s groovem asi nejspolehlivěji od dob Marvina Gaye. Leckomu nemusí sedět uhlazené aranže, pyšně operující s veškerými popovými elementy, před… Číst dál...

Improvizace je, když…

„Improvizace je základním principem života, improvizuješ každý den. A jak už říkal Derek Bailey, improvizace je přirozená hudba. Umění je obsese, skutečná posedlost, která hýbe vším.“ (Joëlle Léandre) Přesně tenhle výrok se stal spontánně určitým mottem akce, která byla částečně sympóziem, částečně festivalem věnovaným improvizované… Číst dál...

Hiss Tracks: Shortwave Nights

Přiznám se, že se mi v poslední době směřování montrealského labelu Constellation Records moc nepozdávalo. Z původně postrockově hlukového impéria se stával domov world music fusion kapel, které byly většinou docela kvalitní a často i objevné, osobně mi ale nic neříkaly. Přišlo mi, že šéfové vydavatelství při honbě za… Číst dál...

Mark Alban Lotz: Solo Flutes

Některé sólové desky mi připadají pouze jako souhrn dovedností hráčů, kteří chtějí dokázat, co všechno na své nástroje svedou zahrát. Není tomu tak v případě Solo Flutes virtuózního pokušitele na koncertní flétnu, altovou či basovou flétnu, PVC kontrabasovou a preparovanou flétnu Marka Albana Lotze. Dosavadní alba… Číst dál...

Los Amargados

Na první pohled okrajová, byť nezvyklá záležitost: audiokazeta Los Amargados v limitované edici 99 produktů (jak nevzpomenout na současné ceny; Baťa by se divil, jakou lavinu zapříčinil svým jednorázovým nápadem), navíc s obrázkovou knížinkou El dia de los Amargados a s přiloženou papričkou, která má dotvrzovat, že půjde do… Číst dál...

PIO bude zlobit V BIO

Pražský improvizační orchestr PIO založili v roce 2012 v Čechách již delší dobu usazený americký avantgardní kontrabasista George Cremaschi a experimentální dechař pracující též s různými hejblátky Petr Vrba. Ti vybídli ke spolupráci řadu dalších muzikantů nejen z naší metropole a pravidelně zvou na svá… Číst dál...

Od King Crimson k Fluxu

Adrian Belew je jedním z klíčových členů King Crimson. V kapele působí od počátku sedmdesátých let, a když její zakladatel a vedoucí Robert Fripp oznámil, že už nechce dál vystupovat, rozhodl se sestavit sextet The Crimson ProjeKCt, který hraje písně této legendární kapely. Spolu s hráčem na stick Tonym Levinem,… Číst dál...

Co se děje s King Crimson 2 – osmá inkarnace

„King Crimson se vrací do aktivní služby. Oslovil jsem svou posádku, abychom byli připraveni na živé vystoupení 1. 9. 2014. Reformujeme se v nové konfiguraci: já, basista Tony Levin, saxofonista Mel Collins, kytarista Jakko Jakszyk a tři bubeníci – Pat Mastelotto, Bill Rieflin a Gavin Harrison.“ (oficiální vyhlášení… Číst dál...

Náhlá svoboda a divoká energie Bergljot

Vojtěch Procházka doslova propadl vášni kompozice v reálném čase. Opustil tradiční koncept jazzového pianového tria. Obklopil se syntezátory a elektronikou. Původní Vojtěch Procházka Trio, založené v roce 2008 s norskými spoluhráči, kontrabasistou a baskytaristou Adrianem Myhrem a bubeníkem Torem Sandbakkenem,… Číst dál...