Nenápadné poklady z Dylanova šuplíku

Vydání dvojalba THE WITMARK DEMOS je zajímavější událostí, než by se z malého počtu dosavadních recenzí mohlo zdát. Poprvé totiž máme možnost alespoň v jakés takés kvalitě oficiálně poslouchat ty nejnedostupnější demosnímky BOBA DYLANA, které horko těžko sháněli i ostřílení vymetači černých trhů s pirátskými nahrávkami.… Číst dál...

Souad Massi: O Houria

Z obavy, že ji po odjezdu budou doma považovat za cizinku a v Paříži se jí stane hned po vystoupení z vlaku, se alžírská písničkářka  vyzpívala v minulosti. Po jedenácti letech života ve Francii osmatřicetiletou Souad Massi ale zatrápila jiná věc: nutnost vysvětlovat oblíbenému pekaři na předměstském… Číst dál...

Vladimír Merta: Live Malostranská Beseda 1988

Pro někoho nejsou dvě eponymní elpíčka Vladimíra Merty z počátku revolučního roku 1989 příliš zásadní, ovšem mnozí z těch mladších (včetně autora této recenze) na ně vzpomínají jako na magické klíče, které jim v pravou chvíli otevřely dveře do písničkářova nekonečného prostoru. O křišťálově čistém zvuku živé nahrávky,… Číst dál...

Vlasta Třešňák: asi jsem na svým

Už jsme, my všichni milovníci Vlasty Třešňáka mysleli, že se od něho žádných dalších hudebních aktivit nedočkáme a že se asi nedá svítit. Budou nám muset stačil staré desky a tu a tam autorem zahrané písně z nich. Asi přijdou další knížky a občas můžeme jít na výstavu jeho obrazů. Ale pak se jakoby roztrhl pytel… Číst dál...

Jan Jeřábek: Tuláci v zrcadlovém sále

Jméno Jana Jeřábka může být známé například příznivcům osmnáct let starého alba Buď moje slunce z dílny trojice Burian–Jeřábek–Janče. Jeřábkovo nové CD TULÁCI V ZRCADLOVÉM SÁLE (Galén, 2010, 43:52) snad přispěje k tomu, aby introvertní skladby osamělého písničkáře došly sluchu u širší veřejnosti. Už úvodní kus Odtékám (poprvé zazněl… Číst dál...

Co nového letos bude ke slyšení v Boskovicích?

Dramaturgie boskovického festivalu se už dlouho řídí pravidlem „kdo hrál loni, letos nemá nárok“. Snaha vedle těch známějších představit i jména zcela neznámá nebo menšinové interprety, pro které je hledačství mnohem důležitější než jen následování zahraničních vzorů nebo úvahy o vstřícnosti pro posluchače, je pro výběr… Číst dál...

Karel Kryl: Zas padá listí

Karel Kryl recitoval dobře a rád. V lecčems předčil profesionální herce, kterým kdysi zafušoval do řemesla v hlavní roli Havlovy Vernisáže (nahrávka Rádia Svobodná Evropa z roku 1977). Se ctí se vyrovnal i s verši Françoise Villona (rovněž k nalezení v rozhlasovém archivu). Ale nejpůsobivější a zároveň… Číst dál...

Michal Vích: Povísně

Divný název, POVÍSNĚ (Black Point, 2010, 52:48). A k tomu stejně divná koláž Davida Vávry na obálce: ,surově‘ poskládaný obrázek vlakového vagonu, v němž se kromě zamilovaného kovboje, černovlásky z plakátu a muže klimbajícího nad novinami veze taky vybělený kostlivec. Co z toho symbolického třesku… Číst dál...

Hudební špionáž v kuchyni zvané Longital

Ve třetím a posledním setkání s „kosmopolitními zvukovými designéry,“ jak mezinárodní hudební tisk označil bratislavskou dvojici Longital, se podíváme, jakou cestou vznikají jejich skladby a zjistíme, do jaké míry souvisí jejich píseň Na mori, kterou končí své koncerty, s filmem Jurský park. Ve vrcholných letech kariéry Beatles se McCartney… Číst dál...

Sarah June: In Black Robes; Carta: An Index Of Birds

I alba na regionálních vydavatelstvích mají smysl. Dalším důkazem budiž písničkářka z Detroitu Sarah June, která svoje první album natočila a smíchala sama, a možná i proto vynikla její delikátní hra s křehkými náladami, které by při bombastičtějším přístupu k materiálu odvály to nejcennější, čím Sarah disponuje – emoce. Proto i … Číst dál...