4/2016, Hudba Recenze

Paolo Fresu, Richard Galliano and Jan Lundgren: Mare nostrum II

paoloNevstoupíš dvakrát do stejné… do stejného moře? Když se sardinský trumpetista Paolo Fresu, francouzský akordeonista s italskou krví Richard Galliano a švédský pianista Jan Lundgren celý článek

2/2016, Hudba Rozhovory

Fascinuje mě role prostřednice

stepankaŠtěpánka Balcarová (*1986), toť krásná výzva (naštěstí mizejícímu) mužskému jazzovému šovinismu. Virtuózně hraje na trubku. Založila kritikou celý článek

2/2016, Hudba Recenze

Album měsíce února

MARIA SCHNEIDER ORCHESTRA
The Thompson Fields
Artist Share, 2015, 1:17:21

mariaMaria Schneider Orchestra: The Thompson Fields
Dočetl jsem se tuhle, že je prý muzika Marii Schneiderové „postimpresionistická“. K takové zkratce snad vede zvukomalebnost celý článek

2/2016, Hudba Recenze

Kimmo Pohjonen: Sensitive Skin

Finský akordeonista a absolvent Sibeliovy akademie
vede útok nejen na citlivou pleť (sensitive
skin), ale i citlivé uši. Po spolupráci s někdejší
rytmikou King Crimson, s Kronos Quartet
či panem profesorem Heikkim Laitinenem na
mordýřských baladách zase jednou zvolil formát
sólového alba. Ovšem přizval na něj řadu
různorodých hostů. Včetně Kronosu, finského
folkaře a folkloristy Arta Järvely nebo dalšího
krajana, mimořádně talentovaného jazzového
trumpetisty Jukky Eskoly. Křehké dívčí vokály
připojily také Inka a Saana, Kimmovy odrostlé
dcerky. V Pohjonenově rejstříku přitom zůstává
ostrá elektronika i hrátky s disonancí.
Od úvodního ataku s blízkovýchodní melodikou
Cyclon (jak výstižný název) se Pohjonen snaží
smést posluchače především originalitou. Originalitou
aranžmá, nezvyklým vedením melodie
a samozřejmě atypickým přístupem k elektrifikovanému
nástroji, ale na ten už jsme si
u něj asi zvykli.
„Tohle je první album, které jsem měl dost
času plánovat a nahrávat v pohodlí a klidu svého
vlastního studia, což muzice umožnilo vytanout
mnohem organičtěji a přesně tak, jak jsem
chtěl… Jsem s výsledkem více než spokojený,
jsem dokonce nadšený,“ píše Pohjonen sebevědomě
v tiskové zprávě. Možná je ona přepečlivost
procesu nahrávání jediným důvodem ke
drobné výtce. Autor se během dvou let přípravy
nechal unést k až přílišné zdobnosti a pestrosti.
Zvláště v kontrastu se sevřenějším projektem
UNIKO. Kompozice Anemone, právě jedna
z těch s Kronosem, by na Marsu možná mohla
představovat docela přijatelný pop. Lamina se
vzletnou trubkou a klokotající smyčkou perkusí
zní jako easy listening i pro „pozemské“ ufony.
Co Emissio, jedna z vrcholných skladbiček?
Něco mezi Mozartem a punkem počítačové éry.
Atomi? Umírnění finští metalisté zabloudili do
studia, kde se nahrává hudba pro bollywoodské
filmy. V Serenity Pohjonen přednáší jakýsi
zneklidňující minimalismus, v Ramsoo až starosvětsky
folklorizuje, titulní Sensitive Skin má
díky varhanním rejstříkům a dronům až sakrální
nádech a o prvcích ambientu, soudobé hudby
či zmíněném hudebním výletu do Arábie nemluvě.
Jenže soudržných až šedivých nahrávek
vzniká spousta a tahle Pohjonenova přepestrá
mozaika aspoň nemá žádný nevýrazný kamínek.
Nenudíte se – a nejste v klidu – ani chviličku,
neb i při opakovaném poslechu stále nevíte,
co vás v příštím taktu překvapí.

Pohjonen_DIGIPAC.inddFinský akordeonista a absolvent Sibeliovy akademie vede útok nejen na citlivou pleť (sensitive skin), ale i citlivé uši. Po spolupráci celý článek

1/2016, Hudba Recenze

Sunn O))): Kannon

sunnNajít ještě i v dnešní době na hudební scéně soubory, které jsou částí příjemců vnímány jako kontroverzní, neakceptovatelné a extrémní, dá docela práci. celý článek

10/2015, Hudba Rozhovory

Koncertní prostor je součást kompozice

Orchestr Berg založil v roce 1995 původem slovenský dirigent Peter Vrábel, který je dodnes jeho neúnavným hybatelem. Od roku 2001 pak tohle těleso započalo první koncertní sezónu a od té doby předvedlo desítky světových celý článek

9/2015, Hudba

Arvo Pärt – Jedna plus jedna je jeden

„Zjistil jsem, že stačí, když hezky zazní jediná nota. Tato nota, tichý zvuk nebo okamžik ticha je mi příjemný. Pracuji s několika málo elementy – jedním, dvěma hlasy. Stavím z jednoduchých materiálů – celý článek

9/2015, Hudba Rozhovory

Řídím se žárem svého srdce

Hortus Musicus, který v květnu vystoupil v Praze, se pohybuje ve dvou zdánlivě velmi vzdálených oblastech. Proslavil se procítěnou interpretací středověké hudby, ale uvádí i nová díla současných skladatelů, celý článek

9/2015, Recenze

John Russell: with…

russelBritský kytarista John Russell oslavil 19. prosince 2014 v londýnském Cafe Oto své šedesátiny a při té příležitosti si pozval řadu celý článek

8/2015, Hudba Recenze

Henryk Górecki/London Philharmonic Orchestra, Andrey Boreyko: Symphony No. 4, Op. 85

goreckiPoslední dílo jednoho z nejvýznamnějších polských skladatelů soudobé hudby mělo pohnutý osud. Světová premiéra 4. symfonie s podtitulem Tansmanovy episody celý článek