Maďarský tamburašský nářez

Po nečekaném úspěchu na posledním Respect festivalu se bratři Eredicsovi s kapelou Söndörgö vracejí do Prahy 13. března, kdy zahraje v Paláci Akropolis. Maďarsko je evropskou hudební velmocí a bránou na Balkán, což potvrdily světové úspěchy zpěvačky Márty Sebestyén i skupiny Muzsikás. Posledním objevem… Číst dál...

Hřejivé slunce, dobrá sklizeň

Rok 2013 byl u nás na zdařilé nahrávky až překvapivě bohatý, o to víc, že v řadě případů šlo o debuty. Ještě větším překvapením však může být to, že neméně plodnou byla loňská vydavatelská sezóna i na Slovensku. Drtivá většina toho podstatného, co se ve slovenské tvorbě objevuje, se přitom odehrává v režii… Číst dál...

Barikády nebo mosty? Izraelská hudba pod nátlakem

V první polovině letošního roku proběhla tiskem zpráva, že Roger Waters vyzývá hudební veřejnost k bojkotu Izraele. Podobně ostré stanovisko, i když s menší publicitou, zastávají i tak významní umělci jako Paco de Lucia či John McLaughlin. Značně kontroverzní zkušenosti s tímto fenoménem mají nejen organizátoři… Číst dál...

Zazpívat si s Cohenem a umřít

Na červnovém festivalu Respect libanonská zpěvačka YASMINE HAMDAN hodně zaujala, takže rozhodnutí organizátorů pozvat sebevědomou reprezentantku moderní arabské hudby znovu do Prahy není od věci. Koncert proběhne 17. listopadu v pražském Paláci Akropolis. Yasminino nové a výborné album Ya Nass, které na Ladronce… Číst dál...

Marimba Mama: Africká hudba v Praze

Zájem Evropanů o africkou hudbu za posledních dvacet let dramaticky vzrostl. Tradičními ohnisky africké kultury jsou hlavní města dřívějších koloniálních mocností, Londýn, Paříž a Brusel, zatímco v Praze se na afrických koncertech schází spíše vyhraněné kultovní publikum. K průkopníkům na tomto poli patří… Číst dál...

Afro-psychedelický techno jam

Je-li primární ideou západních muzikantů proklamovat v Africe „kulturní bratření a překlenovat rozdíly“, téměř vždycky z toho kouká hudební malér. Londýňané a Keňané tvořící OWINY SIGOMA BAND se žádným populismem nezaštiťují a svůj cíl neskrývají: nepřepjaté zaměření na dancefloor. Představují navíc těžký… Číst dál...

Rokia Traoré

Colours of Ostrava jsou jedním z festivalů, které magazín UNI každoročně rád podporuje. Nejde jen o nějaké osobní sympatie. Prostě na něm je slyšet hodně hudby, o jaké píšeme průběžně celý rok.A jeho celková myšlenka, totiž hledání kvality bez ohledu na žánry a takzvanou „velikost jména“, je vlastně i nepsaným… Číst dál...

Sara Traves – vnímat historii krve

Sara Tavares u nás zatím příliš známá není, ale koncert v rámci Colours of Ostrava by mohl leccos změnit. Hudba lisabonské písničkářky dokáže být přesvědčivá a dojímavá doslova do morku kostí. Od pop-soulových začátků a prozpěvování písní Whitney Houston v polovině 90. let urazila Sara Tavares obdivuhodnou… Číst dál...

Transglobal Underground – zásilka psího počasí a svěžích beatů pro Tiranu

Projekt, se kterým přijedou na Colours of Ostrava u nás jinak často hrající Transglobal Underground, slibuje nevšední zážitek. Kapela poprvé ve svo­jí historii natočila album v rovnocenné spolupráci s dalším ansámblem, albánskou dechovkou Fanfara Tirana. A spojení dvou odlišných hudebních planet se muzikantům zalíbilo… Číst dál...

Femi Kuti: No Place For My Dream

Afrobeat je už dávno hudebním uni­versem, naplňujícím komukoliv na světě bez rozdílu barvy kůže před­stavy o drtivé rytmické jízdě dechů, kytar a bubnů. Tak trochu se ale za­pomíná, že byl Felou Kutim vynale­zen především jako nosič radikál­ního politického a sociálního vzte­ku. Jeho nejstarší syn Femi nám to znovu připomíná:… Číst dál...