Konektiv Tape Vol. 1 je kompilací představující šest uměleckých dvojic z proběhlých ročníků Konektiv Nights. Konektiv od roku 2018 spojuje české umělce se zahraničními a vybízí je ke spolupráci, což vede k unikátním projektům, propojující žánry, přístupy a kultury. Tyto spolupráce jsou každoročně prezentovány během Konektiv Night v Praze a Konektiv on Tour v Brně a Hradci Králové.
Po sedmi letech se kurátoři Pavel Kraus a Ewelina Ai-fen Vlček-Chiu rozhodli oslovit umělce zapojené do Konektivu, zda by měli zájem vytvořit studiovou nahrávku se svými tehdejšími hudebními partnery. Výsledkem je šestiskladbové album, které je stejně rozmanité jako koncerty Konektiv Night, kde se žánry setkávají a prolínají v nápaditých a neotřelých kombinacích.
Album otevírá podmanivá skladba „Siri tönünnerii“ (Land Back) od Aldany Duoraan a Tomáše Niesnera. Aldanina hra na chomus, což je tradiční brumle specifická pro oblast Sacha, se prolíná s Tomášovou hypnotickou kytarou ve stylu spaghetti westernu. Výsledkem je pocit naděje, připomínající postupné oteplování při východu slunce.
Mlžný závoj na prvních paprscích zimního rána přináší skladba „Carved in Obscurity“ od hongkongského umělce Barryho Wana a malířky Anny Ruth alias Koruth. Mystická jemnost zde spojuje zvonky, flétny a ambientní vrstvy.
Atmosféra potemní a zneklidní s elektronickou skladbou „Přechovávání velryby“ (Preserving the Whale) od Tamary Spalajković (alias hidingseason) a Mikuláše Hamerly. Tato příjemně chaotická a hlučná skladba naruší klid a zase rychle zmizí.
Poté přicházejí první tóny baskytary Jana Duždy, setkávající se s ležérním a intimním vokálem Ai fen. Skladba „Glass Box“ díky své popové struktuře navozuje falešný pocit bezpečí, aby jej pak narušily a znepokojily záblesky úzkostného křiku reprezentujícího zoufalství imigrantských dětí při hledání nového domova.
Na vokál Ai fen navazuje melodický hlas Emy Brabcové s meditací o tichu a jeho přítomnosti v našich tělech. Ticho se dále rozvíjí ve skladbě „Mirrorcylinder“ v syntezátorových tónech, jemných úderech vibrafonu a perkusích Elia Morettiho.
Album Konektiv Tape Vol. I uzavírá skladba „Sangam“, kde se Marek Kubát představuje na loutnu a Chaitanya Bhat svým hlasem suverénně přechází mezi různými rágami severoindické klasické hudby. Loutna a Bhatův hlas se zde setkávají a prolínají v radostné unii kultur a tradic, které pocházejí z opačných koutů světa i dějinných okamžiků, ale dokážou koexistovat, jako by vyrůstaly společně v kosmickém lůně za hranicemi každodenního vnímání.
Tím Konektiv Tape Vol. 1 uzavírá své putování a usazuje se v prohlubujících se drahokamových tónech zvukového soumraku, jenž předchází klidu temné a pokojné noci.
Výtěžek z prodeje alba bude použitý na podporu Iniciativy Hlavák, organizace, která poskytuje základní materiální a psychologickou pomoc uprchlíkům přijíždějícím na pražské Hlavní nádraží.
Album vzniklo za finanční podpory Institutu umění – Divadelního ústavu a hudební exportní kanceláře SoundCzech.
Konektiv Tape Vol. 1 naleznete k poslechu na Bandcampu https://konektiv.bandcamp.com/album/konektiv-tape-vol-i a všech streamovacích službách.
Poslední letošní zastávkou platformy Konektiv bude 13. prosince 2024 Divadlo Drak v Hradci Králové. Konektiv ve spolupráci s místním promotérským spolkem MENU představí ukrajinského hudebníka Jurije Nikelskyho, ovládajícího hru na působivou škálu etnických dechových nástrojů, ve spojení s kontemplativními i intenzivními ambientními vrstvami Jana Kašpara, vystupujícího pod pseudonymem Obelisk of Light. Tvůrčí zvědavost a hloubavé elektronické plochy se propojí ve spolupráci houslistky a hráčky na koto Anny Romanovské, stálé členky komorního orchestru Berg, a ruské zvukové umělkyně Rlung. Sakrální drony a vzletné vokály producentky timmi se protnou s lyrickými tóny oudu jordánsko-palestinského všestranného umělce a hudebníka Husama Abeda.
Web: https://www.konektiv.net/