Virtuózní pianista a brilantní perkusista, oba zároveň svébytní zpěváci, se 21. ledna potkají v sále pražské Novoměstské radnice v dokonalé symbióze. Koncert vystavějí na temperamentním repertoáru alba Duologue.
Kritikou i posluchači vysoce hodnocená deska Duologue vyšla v roce 2019 a pro oba umělce se stala tak výjimečným projektem, že se k jeho koncertní prezentaci vracejí, kdykoliv to dovolí jejich ostatní závazky a samozřejmě epidemiologická situace. Ostatně repertoár alba „zamíchali“ i do dramaturgie koncertů v triu s Richardem Bonou, jak jsme to měli možnost zažít v březnu 2020 v pražském Jazz Docku. Plánovaný lednový koncert se stane první štací evropského turné po kratší přestávce v činnosti dua a oba hudebníci jsou na intuitivní souhru patřičně natěšeni.
Klasicky vzdělaného klavíristu Alfreda Rodrigueze jsme si zvykli slýchat v hudbě propojující afrokubánské tradice se sofistikovaností vážné hudby a přemýšlivými improvizacemi, inspirovanými stylem Keithe Jarretta. S živelným hráčem na perkuse Pedritem Martinezem, absolventem „muzikantské školy života“, ovšem tvoří poněkud jinou muziku. Ne, že by pianista zapřel svoji erudici, ale propůjčí ji do služeb nespoutané rytmické smršti. Duo se při hře dostává doslova do transu a svým drivem snadno strhne publikum do stavu euforie.
Důležitým zdrojem inspirace jsou přitom oběma hudebníkům dřevní africké kořeny afrokubánských stylů. Právě studium západoafrické polyrytmiky se stalo jednou z koncepcí titulu Duologue. Což ovšem pánům nebrání zalovit v novodobých tanečních žánrech a střihnout si například svéráznou, svrchovaně kvalitní cover-verzi hitu Michaela Jacksona.
Alfreda Rodrigueze (*1985, Havana) není třeba příliš představovat. Výjimečně talentovaný pianista už naše publikum opakovaně nadchnul, naposledy jsme ho mohli vidět v létě 2021 v divadle ABC s Richardem Bonou. Na rodné Kubě měl Alfredo kariéru zajištěnou, ať už coby interpret Bacha, Chopina či Stravinského, nebo hráč v kapele svého otce, populárního zpěváka „Alfredita“ Rodrígueze. Věděl ovšem, že má na víc. Když v roce 2006 uspěl v soutěži festivalu v Montreux a získal podporu samotného Quincyho Jonese, který stále zůstává jeho producentem a rádcem, rozhodl se pro dobrodružnou emigraci přes mexickou hranici do USA, odkud zahájil oslnivou mezinárodní kariéru.
Pedrito Martinez (*1973, Havana) se vypracoval mezi jednoznačně nejlepší a nejžádanější perkusisty Ameriky. Vždyť doprovázel takové hvězdy jako Sting, Bruce Springsteen, Elton John či Paul Simon. Na jeho kapelnických deskách hostují esa Wynton Marsalis, John Scofield, Steve Gadd, Ruben Blades nebo beninská diva Angélique Kidjo. Aktuální, na Grammy nominovaný Pedritův titul Acertijos (2021) ozdobil Eric Clapton.
Pedritovo hudební vzdělání nepochází z konzervatoře, ale z tančíren Havany. Což neodporuje faktu, že perkusista zároveň patří k velkým znalcům afrokubánského folklóru a také religiózních tradic. Zajímavý je totiž i duchovní rozměr jeho tvorby, vždyť Martinez se stal kněžím náboženství Santería. Do USA emigroval v roce 1998 a brzy získal respekt jako zakládající člen kapely Yerba Buena, jejíž debut President Alien (2003) byl nominován na Latin Grammy. Brzy Pedrita doslova zavalily nabídky na koncertní spolupráci a nahrávání od osobností jako Joe Lovano, Esperazna Spalding či Eliane Elias. Celkově se Martinez podílel na natáčení více než padesáti alb.