Brno se stane centrem světového designu

Jedním z exponátů se v rámci Bienále Brno 2010 stane i náš magazín UNI, a to na výstavě BigMag – Alternativní časopisy v České republice po roce 1989 (Pražákuv palác, Atrium, 24. 6.–3. 10. 2010).
BigMag je výstavou časopisů, které jsou těžko k nalezení, protože nikdy nebyly na stáncích ve výšce očí. Nejspíš nebyly na stáncích vůbec a do třídy je nosili cool spolužáci. Některé vyšly jen jednou, jiné měly celá léta jen pár okopírovaných listů, další zplodily slavné novináře a fotografy nebo je ukazují v učebnicích designu.

Letošní přehlídka grafického designu Bienále Brno 2010 představí novinky z oblasti plakátu, firemní, informační a reklamní grafiky a do Brna přiveze design z celého světa. Od 22. června do 24. října 2010 doslova zaplní tři budovy Moravské galerie v Brně, tedy Uměleckoprůmyslové muzeum, Pražákův palác a Místodržitelský palác, mezinárodní přehlídkou grafického designu.
Bienále se v Brně koná od roku 1963 a je nejstarší přehlídkou grafického designu na světě. Hlavními pořadateli je Moravská galerie v Brně spolu s Ministerstvem kultury ČR. Na bienále se pravidelně střídají dvě témata. Příští, v pořadí 25. ročník bude věnován grafickému designu, ilustracím a písmu v knihách, časopisech, novinách a digitálních médiích. Za dva roky se bienále opět zaměří na plakát, firemní, informační a reklamní grafiku.
Za dobu své existence se z Bienále Brno stal rozsáhlý projekt zahrnující celou řadu aktivit. Středobodem a hlavní výstavní akcí je soutěžní přehlídka, určená grafickým designérům. Letos se na ni přihlásilo 755 autorů s více než 3000 exponáty, z nichž porota vybrala více než 600 děl od 181 autorů z 32 zemí světa. Na práci výběrové poroty, která volila jednotlivá díla, naváže porota mezinárodní, sestavená z renomovaných teoretiků a praktiků grafického designu z celého světa. Tato porota, zasedající 20. a 21. června 2010, pak udělí Velkou cenu, ale také Hlavní cenu za nejlepší dílo v jednotlivých kategoriích a řadu dalších ocenění. Kompletní seznam umělců, jejichž díla usilují o získání prestižní Velké ceny Bienále Brno 2010, najdete na webových stránkách Moravské galerie v Brně http://www.moravska-galerie.cz/cs/bienale/24-mezinarodni-bienale-grafickeho-designu-brno-2010/seznam-ucastniku/. Seznam účastníků je doprovázen také náhledy vybraných děl. Vystavené práce se po skončení přehlídky stanou součástí sbírky grafického designu Moravské galerie v Brně.
Důležitou součástí brněnského bienále se stala také profilová výstava, kurátorsky připravená významnou zahraniční osobností. Letos se jí zhostil britský kritik designu, spisovatel a teoretik vizuální kultury Rick Poynor. Pro Bienále Brno připravuje výstavu s názvem Cosi tísnivého: Surrealismus a grafický design, která představí nejen naše známé tvůrce jako Karel Teige, Jan Švankmajer, Jindřich Štyrský, Zdeněk Ziegler a další, ale také zahraniční tvorbu z Polska, Francie, Norska, Velké Británie a USA. Tuto výstavu by si v Pražákově paláci neměli nechat ujít nejen příznivci grafiky a designu, ale také milovníci tajemství, snové reality, fantaskních situací a hlavně fantastických věcí.

Vedle soutěžní přehlídky a profilové výstavy je další klíčovou akcí odborné sympozium, které letos nese název Stačí dnes jen myšlenky?. Akce určená především designérům, pracovníkům redakcí, reklamních agentur, tiskáren či teoretikům umění a studentům se uskuteční 23. a 24. června 2010 v Divadle Reduta a kromě většiny členů mezinárodní poroty na něm přednese příspěvky řada dalších předních designérů z celého světa. Účastníci se mohou těšit na příspěvky elit mezinárodního grafického designu, jako je Paula Scher (USA), Rick Poynor (UK), Oded Ezer (Izrael) či Petr Babák (CZ).
Tyto tři hlavní body brněnského bienále doplňuje pět dalších výstav — vedle přehlídky laureáta bienále (tentokrát to bude portugalská dvojice Artur Rebelo a Lizá Ramalho) a Výstavy členů mezinárodní poroty představíme Jana Solperu v cyklu Osobnosti českého grafického designu, BigMag — nezávislé časopisy od roku 1989 nebo zcela neznámou oblast současné neprofesionální tvorby z oblasti Ghany a Senegalu, a to prostřednictvím malovaných reklamních poutačů na program pouličních kin s názvem Ďábel, smrt a Schwarzenegger. Brno se tak zkrátka na čtyři měsíce stane centrem aktuálního grafického designu.

Přidat komentář