Světoznámí sólisté, české hvězdy, začínající umělci. Více než 50 interpretů na devíti místech v Hradci Králové. Zahájení pod širým nebem v atriu Cejpova paláce v centru města, tradiční koncerty v kině Bio Central a ve Studiu Beseda nebo komorní improvizované vystoupení ve Sboru kněze Ambrože. A závěrečný velkolepý koncert ve spojení s orchestrem Filharmonie Hradec Králové. 27. ročník festivalu Jazz jde městem / Jazz Goes to Town proběhne 12.–16. 10. 2021. Vstupenky v prodeji!
ÚTERÝ: Na prahu nové éry
Druhý ročník festivalu Jazz jde městem / Jazz Goes to Town pod taktovkou dramaturga Michala Wróblewského odstartuje v úterý 12. října v netradičních prostorách Cejpova paláce v centru Hradce Králové dvojkoncertem česko-slovenských kapel. „První zahraje progresivní brněnské uskupení Endemit, které je projektem našeho letošního festivalového rezidenta Víta Beneše. Nástrojové obsazení připomínající Motörhead slibuje posluchačům především humor, nadsázku a perfektně šlapající rytmiku,” přibližuje úvodní večer dramaturg festivalu. Program druhé části večera zajistí oblíbená kapela pražské scény s názvem Tryptych, vítězná kapela ceny Tais Awards 2018 v kategorii „Band”.
STŘEDA: Krásné vzpomínky – jak důležitá je tradice
Středeční večer se ponese ve znamení New Yorku, a posluchačům představí dva různé přístupy k tradici americké hudby. Legendární basista a skladatel George Cremaschi zahájí večer repertoárem hudebního vizionáře Charlese Minguse ve spojení s trumpetistou Axelem Dörnerem a Pražským improvizačním orchestrem, jehož je Cremaschi zakladatelem. Na pódiu je v druhé části večera vystřídá trio složené z hvězd česko-slovenského jazzu pod vedením světového varhaníka nominovaného na Cenu Grammy – Briana Charetta. Energickou hudební smršť posluchačům předvede společně s bubeníkem Dano Šoltisem a saxofonistou Ondřejem Štveráčkem. Dvě hodiny před koncertem navíc proběhne v café Na kole přednáška s názvem Imprese Charlese Minguse, vedená hudebním a filmovým publicistou Petrem Slabým, který návštěvníky festivalu na večerní koncert naláká.
ČTVRTEK: Velké cíle – kolik máme možností
Ve čtvrtek se v rámci pestrého dne na festivalu objeví dvě kapely, jejichž vystoupení v loňském roce nemohla proběhnout. Na náměstí 28. října odpoledne pod širým nebem vystoupí brněnské těleso Heart of Dixie, zaměřují se na taneční swing. Na kontě má účast na festivalech v různých zemích od Turecka až po Španělsko. Kromě venkovního koncertu se Heart of Dixie postarají také o závěr dne v NãPLAVKA café & music baru. Bio Central pak obsadí očekávané berlínské těleso Oli Steidle & The Killing Popes vedené vítězem Nové německé jazzové ceny z let 2008 a 2010 – Oliverem Steidlem. V rámci dvojkoncertu v Bio Central představí své nové album Mainstream Desire také nová kapela francouzského kytaristy Juliena Despreze s názvem Abacaxi.
PÁTEK: Nové prostředky – co se hraje dnes
Předposlední festivalový den nabídne dva zcela různorodé koncerty plné emocí. V husitském Sboru kněze Ambrože se v rámci exkluzivního spojení objeví dva přední evropští improvizátoři Susana Santos Silva a Martin Küchen. Večer se festival opět vrátí do kina Bio Central, kam své nové album Survival Kit přiveze polsko-dánsko-norský soubor se sídlem v Kodani Pimpono Ensemble. Chybět nebude ani druhý ročník projektu Shape of Jazz to Come, v rámci kterého přijede do Hradce Králové skupina hudebníků nastupující generace. Společně během této rezidence nazkouší původní skladby a právě v rámci pátečního koncertu je divákům představí ve světové premiéře.
SOBOTA: Zářící budoucnost – kam se hudba vydá
„Závěrečný koncert v budově Filharmonie Hradec Králové bude velkolepým zakončením 27. ročníku festivalu Jazz Goes to Town / Jazz jde městem. V rámci jedinečného a exkluzivního večera se pravděpodobně poprvé a naposledy spojí dílo německého skladatele a režiséra světového formátu Heinera Goebbelse se třemi světoznámými sólisty a orchestrem Filharmonie Hradec Králové pod vedením dirigenta Marka Ivanoviće.” představuje koncept slavnostního zakončení festivalu jeho ředitelka Barbora Hodonická.
Švédská experimentální zpěvačka, improvizátorka a skladatelka Sofia Jernberg, saxofonový a klarinetový virtuos Frank Gratkowski a osobitá hráčka na trubku Susana Santos Silva. se kromě čtyř skladeb Heinera Goebbelse budou podílet také na provedení světových premiér dvou skladeb z pera českých skladatelů Michala Nejtka a Petera Grahama. „Skladby komponované exkluzivně pro letošní ročník festivalu budou mít návštěvníci festivalu šanci slyšet v rámci závěrečného koncertu jako první,” dodává závěrem Hodonická.
27. ročník festivalu: KRÁSNÉ, VELKÉ, NOVÉ, ZÁŘÍCÍ
Nacházíme se v době, která je převratná, a to jak společensky, tak umělecky, umění změny ve společnosti reflektuje odjakživa. Někteří lidé vnímají tyto změny jako krizi společenskou, uměleckou, hudební. Náš pohled je optimističtější, věříme, že stojíme na prahu něčeho nového a krásného. Jako jazzový festival máme povinnost provázet tradicí jazzové hudby, která se formuje již přes 100 let a která je stále přítomna. Zůstává zachována jako trvalá hodnota nacházející si stále nové a nové generace interpretů a posluchačů. Zároveň chceme být festivalem, který si uvědomuje a reflektuje, kde se hudba ocitá právě teď. Stojíme na prahu éry, kdy je zaprvé čím dál tím těžší určit, co je a co není přijatelné v rámci konkrétního žánru, a zadruhé, kdy toto přestává být nadále relevantní otázkou. Neexistují již bariéry mezi vyšším a nižším uměním, všechny možné vlivy, žánry a formy spolu mohou koexistovat, vytvářet nové kombinace a posouvat hudbu dál. Naše letošní hesla jsou odrazem toho, jak pozitivně vnímáme tuto novou dobu, kdy je hudba přístupná všem, a to v jakékoliv podobě.