Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, otevírá retrospektivní výstavu slovenského intermediálního umělce Viktora Freša. Vernisáž se uskuteční v úterý 28. května v 17 hodin za účasti autora, kurátora Vladimíra Beskida a Jiřího Jůzy, ředitele GVUO. V ostravském Domě umění bude k vidění až do 18. srpna.
Viktor Frešo je jedním z nejpozoruhodnějších současných umělců. Obvykle pracuje v rozsáhlých cyklech, známé jsou například jeho projekty Who is the king? z roku 2008, kdy se nechal fotografovat mediálně známými osobnostmi, nebo I was here z roku 2019, při kterém posprejoval zeď prestižního Ludwig Museum v Budapešti totožným nápisem. Ostravská výstava se obrací ke kořenům a skládá hold umělcově rodině, řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.
O VÝSTAVĚ
Výstavní projekt Viktora Freša Future Memories představuje objekty, malby a manipulované fotografie umělcovy rodiny z posledních třiceti let. Některé z vystavovaných uměleckých děl mají v Ostravě svou výstavní premiéru. Součástí projektu je také několik variací Frešova nejznámějšího objektu Nýmand (Pičus), který umělec vytvořil již mnohokrát v různých podobách a velikostech. Viktor Frešo je také znám svou nadsázkou, s níž pracuje na rozsáhlém cyklu svých autoportrétů. Stylizovaná kulatá tvář s ústy a přimhouřenýma očima se tak ve výstavě objevuje na jeho malbách i objektech, ale také třeba nasprejovaná na zdi výstavního sálu.
Ať už Viktor Frešo zasahuje do veřejného prostoru, anebo vystavuje v galeriích, dbá na to, aby se v jeho díle projevila okamžitá tvořivá akce. Jedním z nejzajímavějších prvků jeho tvorby je zdánlivý kontrast obrovského, grandiózního ega a odzbrojující sebeironické pokory. Frešova schopnost odhalit temné stránky své duše a svých chyb a schopnost vypustit je do světa bez ohledu na důsledky posouvá autorovy koncepty k širším možnostem vnímání jeho umění, vysvětlil kurátor Vladimír Beskid.
NÁVRAT KE KOŘENŮM
Výstava je v pořadí již pátou částí projektu, který Viktor Frešo věnuje své rodině. Tento cyklus v minulosti s obměnami prezentoval na Slovensku i ve Spojených státech amerických. Výstava představuje artefakty Frešových předků (tatínka, maminky, obou babiček i dědečků), se kterými Frešo dále pracuje a oživuje je svými tvůrčími zásahy. K vidění je třeba paspartovaná kabelka babičky, která byla známou slovenskou operní pěvkyní, sbírka zapalovačů babičky z druhé větve nebo třeba objekty vytvořené ze dřeva na kytary, jejichž výrobou se Frešův otec živil za socialismu. Jedním z nich je také Pramice vzpomínek, kterou Frešo umístil na schodiště do Domu umění jako uměleckou intervenci do veřejného prostoru.
Artefakty příbuzných jsem vždy rozšířil o kus sebe. Kromě toho jsem chtěl vystavit i rodinné fotografie, ale moc jich nemám, anebo na nich nejsem. A tak jsem si jednou najal dvojníky mých babiček a dědečků, abych se s nimi vyfotil. Výstava je ale i trochu retrospektivní, protože mi za měsíc bude padesát a otáčím se zpátky, uzavřel Viktor Frešo. S kurátorem Vladimírem Beskidem si můžete výstavu projít v úterý 18. června v 17 hodin. Nutná je ovšem rezervace předem na webových stránkách GVUO.
PRAKTICKÉ INFORMACE
V GVUO si nyní můžete prohlédnout také výstavní projekt TOYEN / Knihy bez hranic a Výstavu jednoho díla ze sbírek GVUO. Dvacáté páté dílo, fotografii Jiřího Thýna Proužková zkouška, vybral režisér Štěpán Pech. Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle 10 až 18 hodin. Vstupné na výstavu činí 60 korun plné a 30 korun zlevněné. V pátek a pro seniory je vstup volný.