Mish Rais, Mirka Eliášová a Lizzy Le Quesne (eds.)
Nová kniha z Nakladatelství AMU v českém kontextu poprvé podrobně přibližuje téma taneční improvizace nebo takzvané „okamžité kompozice“. Přináší rozhovory s několika klíčovými světovými osobnostmi žánru a pokouší se o jeho teoretické a historické ukotvení. Jádrem je hledání jazyka, jímž by bylo možné přiblížit praxi jevištní taneční improvizace coby výsostně svébytné a otevřené umělecké formy. Kniha vychází v české a anglické verzi.
Taneční umělkyně Mish Rais, Mirka Eliášová a Lizzy Le Quesne se v publikaci setkávají jako editorky, aby sdílely objevy a podněty vzešlé ze společného výzkumného projektu „Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip“. Disciplína okamžité kompozice je postmoderním formátem, s nímž některé osobnosti české taneční scény různě pracují od roku 1989, dosud však nebyla teoreticky uchopena a kontextualizována.
V rámci výzkumu editorky pozvaly šest uznávaných světových umělkyň a umělců, aby se potkali ve studiu v praktickém výzkumu a při rozhovorech, které reflektují jejich vtělenou zkušenost s taneční improvizací. Rosalind Crisp, Julyen Hamilton, Wendy Houstoun, Eva Karczag, Daniel Lepkoff a Nita Little sdílejí rozbíhající a sbíhající se cesty k improvizaci, názory na pedagogiku, okamžitou kompozici a své strategie i zkušenosti s tvorbou a vystupováním na jevišti.
Šestici rozhovorů doprovázejí studie každé ze tří badatelek, jež v nich uvažují o tvůrčí hodnotě a potenciálu taneční improvizace z různých úhlů pohledu: jako o choreografickém procesu, jako o disciplíně všímání si a konečně jako o prostředku politického zkoumání. Kniha odhaluje určitý vývoj improvizace v západním postmoderním tanci a zároveň prostřednictvím reflexí umělkyň a umělců přibližuje současnou improvizační praxi. Jako taková je užitečná pro umělce a umělkyně, studentstvo, učitelstvo i diváctvo jevištní taneční improvizace.
Publikace je vyústěním tříletého výzkumného mezinárodního projektu (2021-23), který byl podpořen granty AMU a MŠMT, v němž se tým českých a zahraničních osobností zabývajících se okamžitou kompozicí jako jevištní formou setkával v Praze v průběhu tří let.