Znovuobjevený magický obraz Toyen – Tajemství míst z roku 1961 našel kupce za téměř 50 milionů.

Nejdražším obrazem nedělního aukčního odpoledne v Obecním domě v Praze se stal znovuobjevený magický olej Toyen – Tajemství míst z roku 1961. Napínavý souboj několika dražitelů přímo ze sálu a na telefonu skončil až na částce 49 600 000 Kč. Jedná se tak o nový aukční rekord Toyen v její poválečné tvorbě v tuzemských aukcích.

 

Sběratelé utratili v Obecním domě v Praze za nedělní aukční odpoledne více než 100 milionů Kč a úspěšně se vydražilo 80% nabízených položek. Milionovou hranici v aukci překonalo více než 10 nabízených děl. Mezi další zajímavá úspěšně vydražená díla patří například olej od Alfonse Muchy – Portrét dívky s dosaženou cenou 4.340.000 či obraz Václava Špály – Z Korčuly, který se vydražil za 2.728.000 Kč.


TOYEN – LE SECRET DES LIEUX (TAJEMSTVÍ MÍST) – 1961, Olej na plátně, 60 x 91,5 cm, rámováno, datace 1961, signováno vpravo dole TOYEN 61, vydraženo za: 49.600.000 Kč včetně aukční přirážky.

 

Z posudku Karla Srpa:

 

Toyen na prahu šedesátých let dospěla k jedněm z nejpůsobivějších obrazů svého pařížského období: vyznačovaly se promyšlenou světelnou režií, jedinečnou symbolikou, silnou emotivností. K jedněm z nejvýraznějších vůbec náleží obraz Tajemství míst, odehrávající se v noční atmosféře, z níž probleskují barvy, které do ní vnášejí světelné napětí. Obrazu vévodí jeden z nejkrásnějších a nejinspirativnějších motivů Toyen, srdce unášeného dravcem, který je tak ojedinělý, že v tak soustředěné podobě se v jejím díle objevuje jen na tomto obraze, stává se ideogramem, jenž by mohl zastoupit celou její tvorbu. Bílé srdce prosvětluje temnou scénu, vytváří její nosný znak, téměř jako by šlo o spojení, jež reaguje na souběžné úvahy André Bretona. Okřídlený dravec, unášející v pařátech srdce, se vznáší nad pozadím, z nějž pronikají výrazné barvy, jež se z levé na pravou stranu proměňují: tyrkysový kruh člení kříž, následovaný vertikálními, v sobě se zrcadlícími žlutozelenými, měkkými, poddajnými pásy, naznačujícími lidské tělo, po nichž následuje náznak jakýchsi zelených travin, za nimiž se skrývají červené signály, aby pravá část obrazu ozařovalo souhvězdí šesti bodů, vytvářejících další světelný zdroj. Celou temnou scénou prochází spleť tenkých, niťovitých linií, které do přízračné scény vnášejí pohyb. Obraz je tudíž postavený na několika vrstvách, které jsou vnitřně vzájemně propojené. Divák se ocitá v magickém prostředí, výrazně doléhajícího, nadskutečného světa, který v evropském surrealismu dokázala vytvořit jen Toyen. Jeho prvním a jediným majitelem byl Raymond Borde (1920-2004), spoluautor knih o filmu (mj. A Panorama of American Film Noir, 1955), který spolupracoval s Jean-Paul Sartrem během padesátých let a s André Bretonem na prahu šedesátých let. Obraz byl poprvé vystavený na samostatné výstavě Toyen: Galerie Raymond Cordier, červen, 1962, č. k. 17. Byl publikovaný v časopise La Bréche č. 5, říjen 63, nestr. Obraz byl celou dobu v majetku Raymonda Borda, který jej získal prostřednictvím André Bretona přímo od Toyen.

 

Provenience:


Sbírka Raymonda Borda.
Vystaveno:
Toyen: Galerie Raymond Cordier, červen, 1962, č. k. 17.
Publikováno:
La Bréche č. 5, říjen 63, nestr.

 

 

Více informací o dalších obrazech k dispozici na www.europeanarts.cz

 

Přidat komentář