Poslední listopadový víkend jsem byl ke streamu přizván divadelníky z Jihlavy. V Horáckém divadle tam nastudoval často provokující pražský režisér Jakub Čermák férii, v níž se prezentují ženské postavy z próz Boženy Němcové (Viktorka se kupříkladu v rámci českého kulturního povědomí stala už téměř archetypem). Čermák je principálem souboru Depresivní děti touží po penězích a pozornost vzbudil nejenom dvěma jevištními variacemi na dílo markýza de Sade, ale také energickým až blasfemickým uchopením nejlepších her české klasiky, Maryši a Našich furiantů. Bývá teď zván i do jiných uměleckých působišť, v Jihlavě už nastudoval Utrpení mladého Werthera podle J. W. Goetha. O propojení osudů ženských protagonistek z díla Boženy Němcové se v roce 2007 s úspěchem pokusil J. A. Pitínský v hradišťském Slováckém divadle, Čermák v Jihlavě přidává k Viktorce, Báře a Karle („je to on skrytý před vojnou“, zpívá v jednom ze svých zhudebněných textů Jan Vodňanský) ještě Hedviku z povídky Sestry.
Božena Němcová, Barbora Jandová, Jakub Čermák: Tajemství, šílenství, podivnost, láska (Ženy Boženy Němcové)/Horácké divadlo Jihlava
Poslední listopadový víkend jsem byl ke . . .
Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu