Se současnou ne zrovna mírovou planetární atmosférou varovně koresponduje novinka královéhradeckého Divadla Drak Válka světů. Tvůrčí tandem Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček (první v pořadí má lví podíl na scénáři, druhý dílo režíruje) vycházejí nejen z legendárního románu H. G. Wellse z roku 1898, ale vlastně také rekonstruují slavnou rozhlasovou verzi, která se vysílala o čtyřicet let později, v den, který je v knize uveden jako datum invaze mimozemšťanů. Tvůrcem této verze, která vyvolala u obyvatelstva USA paniku, byl geniální Orson Welles (téměř shodné příjmení s tvůrcem předlohy), známý především jako filmový režisér a herec. Ačkoliv autor románu děj apokalyptické prózy umístil do Anglie, americký režisér lokalizoval rozhlasovou verzi do New Yorku a jeho nejbližšího okolí.
V divadelní podobě představuje vyprávějícího H. G. Wellse Milan Žďárský, prezentující publiku známý darwinovský vývojový obrázek, který vrcholí bytostí homo sapiens. Komentuje to slovy: „Zde je evoluční řada, jak ji známe a jak ji máme rádi“. Konstatuje však poněkud pyšně, že chybí zatím nejdokonalejší článek vývojového řetězce, současný Angličan. A nevylučuje, že řada může pokračovat až ke vzniku umělé inteligence. Brzy se v druhém plánu, na poněkud vyvýšeném dějišti, objeví rozhlasové studio, kde Orson Welles (Dominik Linka) připravuje rozhlasový „přenos“ z přistání záhadného objektu z Marsu a následujícího konfliktu. Dojde i na rozcvičování mluvní pohotovosti (například „utlum tu hubu a kup tu kupu hub“), také k přípravě výbavy, jejíž pomocí budou vytvářeny typické rozhlasové ruchy, jako jsou kbelíky, struny a podobně. Režisér, který sám také v přenosu vystupuje, připraví své spoluhráče (Barbora Jarkovská Huml, Pavla Lustyková a Jan Čipčala) k akci a rozhlasová hra, kterou Welles-Linka suverénně diriguje, může začít. V Millwoodu poblíž New Yorku přistálo cosi podivného, reportér Jim z rozhlasového studia je v kontaktu se spolupracovnicí Lucy, která dorazila na místo události, a započne přímý přenos z vylodění tajemných, hnus vzbuzujících bytostí a všeho dalšího, co potom následuje. Zvuková kulisa funguje patřičně sugestivně a parta snaživých rozhlasáků se při tom všem dobře baví.
Přepne se ovšem na dějiště ve staré dobré Anglii, pokračování invaze prožívá vypravěč Wells, setkává se s vikářem (Milan Žďárský ztvárňuje obě role, jenom mění výraz a hlas). Po jedné z explozí se spolu ocitnou ve sklepení opuštěného domu a dochází mezi nimi k výměně názorů na danou situaci. Rozumářský vypravěč katastrofu hodnotí jako tragickou, nicméně přirozenou dějinnou epizodu, vikář se přiklání k nástupu biblické apokalypsy. Oba mají možnost jakýmsi úzkým průzorem ze svého nedobrovolného stanoviště pozorovat ony děsivě vyhlížející a na lidstvo úspěšně útočící bytosti, Wells glosuje: „Marťani jsou tak inteligentní proto, že nejsou v podstatě nic než mozky. Vidíte snad na nich něco, co by mohlo připomínat pohlavní orgán?“
Když jsme posléze zase svědky vytváření pocitově zdrcující rozhlasové iluze, aktéři již přecházejí k pokynům „opusťte divadlo“, hra s posluchači přerůstá do chaotické hry s diváky, live cinema přibližuje i prostor před vchodem do divadla, protagonisté se objevují také v uličkách vedle publika, dramatickým poselstvím a promluvám není kvůli zvukovým efektům a hudbě příliš rozumět, což nevadí atmosféře paniky, přesto by možná lepší „smíchání“ pomohlo k zřetelnějšímu vyznění zoufalých sdělení (zaznamenávám dojem z mnou navštívené reprízy). V New Yorku padají při invazi mosty, zaslechneme (paradoxně?) i slavný Simonův Bridge Over Troubled Water. Mezitím při návratu do „anglické“ reality zazní ještě nadějeplná informace o tom, že vítězství mimozemšťanů není definitivní, neboť je začíná likvidovat jakási elementární buňka, vůči níž je lidstvo imunní a trpí kvůli ní pouhou rýmou, vetřelce však postupně hubí. Ve finále pak Dominik Linka v roli toho, který vyvolal nebývalou paniku, oznamuje, že šlo o rozhlasovou hru, a výlet do budoucnosti s datací 1898 i 1938 je zakončen shrnutím: „Vážení posluchači, slyšeli jste původní rozhlasovou adaptaci románu H. G. Wellse Válka světů v režii Orsona Wellese. Pro Rádio Drak upravilo Divadlo Drak“.