BELONG: Realistic IX

Kranky, 2024, 37:06

Všechny tři desky kytarového dua Belong míří jiným směrem. První album October Language z roku 2006 bylo hutným drone ambientním vírem, které odkazovalo k tvorbě Christiana Fennesze a Tima Heckera. O pět let mladší deska Common Era byla oproti tomu plná sychravého postpunku přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Po dlouhých třinácti letech se Michael Jones s Turkem Dietrichem vrací na scénu znovu s jinou hudební vizí. Nové album Realistic IX je od prvních tónů plné shoegazu. Především toho hlukového, který dobře známe z desek My Bloody Valentine. Kytary, hlukové stěny, introvertní zpěv a jednoduchý automatický bubeník. To je výzbroj Belong v roce 2024. K ní přibalme nečekaně razantní sound podstatné stopáže desky, v tomto bodu diametrálně odlišné od záměrně malátného debutu. Hned otvírák Realistic (I’m Still Waiting) je silně inspirován hudbou Kevina Shieldse. Na rozdíl od nekonečného irského experimentátora, Belong jdou ve stejném duchu přímočaře, dalo by se říct až (post) punkově kupředu. Neskrývají se za rafinovanou, roky cizelovanou postprodukční práci, ale hlukové stěny přisekávají do kýženého tvaru sekyrou. V podobném duchu se prezentuje i další položka Difficult Boy, ale od skladby číslo tři (Crucial Years) se do hudby začínají více promítat experimentálně ambientní spády. Ano, Američané se ještě dvakrát vrátí k nátlakovějšímu rukopisu začátku desky, přesto závěr alba má zasněnější vyznění. Razantní bicí jsou vyměněny za elektronický tep a tikání, takže závěrečná skladba AM/FM připomene svým minimalistickým podáním střet posttaneční nálady se shoegaze estetikou spíše Seefeel než kohokoliv jiného ze shoegaze sebranky. Belong se podařilo s novým albem přiblížit monumentálnímu albu Loveless na dostřel, přesto ho nikdo nebude považovat za čistou kopii. Dvojice s Realistic IX ukázala, že tuto šablonu lze nejen vytáhnout, ale také na ní o třicet let později realisticky stavět.

Přidat komentář