Noisy Records, 2021, 55:44
S podtitulem Electric Chambers Music Vol. 3. je October Is Marigold druhou společnou nahrávkou s Andrewem Keelingem (flétny, klavír) od roku 2009, kdy spolu spáchali nehorázně nádherné album English Sun – Electric Chambers Music Vol. 2. Andrew Keeling je vzdělaný muzikant, skladatel, od konce 60. let nadšený propagátor King Crimson, navrch píšící autor – mj. spoluautor série knih A Musical Guide to King Crimson a Robert Fripp jej v roce 1999 vyzval, aby zorchestroval jeho Soundscapes. Fenomén houslisty Davida Crosse asi netřeba představovat.
Zatímco English Sun vystihuje vibrace léta, radost, živost a živelnost, růst všeho vůkol, krásu kvetoucí až barokně, tohle album kreslí temnější podzimní atmosféry. Krom výjimky pro titulní skladbu předem napsaného jednoduchého varhanního partu a pár křehkých klavírních smyček vzlíná hudba ve spontánních improvizacích. Inspirací je opět příroda. Slunce ubývá, život se uzavírá, krajina pustne, prázdní, je po sklizni a svist větru už nemá co zadržet – Strong as a Mountain Lion – tady Crossovy housle zní jako trubka, jako výstražná polnice. Flétna se ji pokouší zklidnit, ne!, je konec léta, připravme se na zimu! Úvodní Marigold 1 byla opravdu jen předehrou, Marigold 2 už hrozí a housle padají do violoncellových hlubin. Smyčcové pizzicato a nebeská flétna ve zprvu vlídně poklidné, trochu do orientu ložené Ever Nearer přeroste v drásavé drama, kdy housle vtrhnou skrze efektový modulátor coby saxofon křížený bustrovaně kvílící kytarou a hádají se, ječí, flétna mírní, domlouvá, že tak to přeci každoročně je správně! S větrem se míhají, převalují, přetlačují, sviští tou podzimně prázdnou krajinou, zaplňují, plní, odezní, odvanou. Repetitivní The Spiking Darts That Were Trees s hrozivou atmosférou a hutně temné finále The Dark Edge Of Desire And Marigold 4 s údery klavíru evokují apokalypsu. Ne, v nejvyšší prosbě-kráse se housle i flétna modlí. Slunce mizí jen na čas, je jen podzim a zima.