S vydavatelství Cyclic Law jsme v minulém čísle slavili dvacet let fungování, a tak si pojďme recenzí rozebrat jedno z letošních, zde vydávaných alb. Volba padla na švédský projekt Desiderii Marginis Švéda Johana Levina. Ten je aktivní od roku 1993 a byl výrazným pilířem legendárního dark ambientního vydavatelství Cold Meat Industry. Zatímco řada jmen s koncem fungování labelu taktéž ukončila svou činnost, Johan spolu se jmény jako Raison d’Etre, In Slaughter Natives nebo Ordo Rosarius Equilibrio stále tvoří a je nedílnou součástí temné scény. Johan Levin nás v době zasažené koronavirovou epidemií nešetřil. Nejprve na nás vyrukoval s albem Departed, jehož téma je smíření se se smrtí, aby pokračoval v roce 2021 kolekcí Bathe In Black Light, ódou na noc, temnotu, která není slepotou, ale dokáže být obdobím klidu, ale i bezmeznou vnitřní divočinou. Oproti tomu letošní novinka Serenity/Rage se zaměřuje na rozporuplnou lidskou schopnost konat dobro i zlo, kde se jasnost a vhled může změnit ve slepou zuřivost. Autor zkrátka myšlenkově surfuje na zpěněném oceánu lidských emocí. Zatímco materiál řady předchozích desek se neobešel bez zásadního přispění akustické kytary, letošní novinka je postavena pouze na táhlých klávesových linkách, hlucích a celé škále samplů. Od těch přírodních až po opakované vstupy proslovů rozličných známých i neznámých řečníků. Zatímco aranžérsky se Johan držel spíše minimalističtějšího set-upu, melodicky máme co do činění s typickou atmosférou projektu. Velebné, táhlé melodie, jako by povstávaly a zase mizely v chuchvalcích mlhy. Vzpomenout můžeme na první desky projektu Delerium, jehož poslední desku jsme na stránkách UNI nedávno probírali, nebo kolegu Petera Anderssona z Raison d’Etre, jehož zamyšlený dark ambientní rukopis také poměrně věrně popisuje atmosféru ve společnosti. Jak píše sám autor: Nic není černé ani bílé, všechno postupně přechází do šedé…