Keith Jarrett, Gary Peacock, Paul Motian: The Old Country

ECM, 2024, 73:42    

Roku 1994 vyšla Triu Standards koncertní nahrávka At The Deer Head Inn ze září 1992. Letošní aktualitou ECM je druhá část onoho koncertu s názvem The Old Country. Během více než hodiny zazní osm standardů, většinou ze studnice těch nejklasičtějších, nejčastěji dodnes hraných; všechny jsou především připomínkou časů rafinovaných melodií a podmanivých harmonií, jaké dokázali složit písňoví hitmakeři swingové éry, ve dvou případech také hvězdy raného hard bopu. Možná si mnozí v Evropě mohou klást otázku, proč američtí jazzmani dodnes mají v oblibě standardy. Odpověď je jednoduchá: obrovská záplava písní od počátků jazzu až po moderní proudy vygenerovala množství úžasných melodických nápadů a harmonických kombinací, témat a frází, k nimž se muzikanti rádi vracejí, aby je po svém a inovátorsky interpretovali, aby je využívali ve svých improvizacích. Tak k hvězdným tvůrcům patří Cole Porter, od něhož zazní v podání tria Everything I Love z muzikálu Let’s Face It! (1941) a All Of You, melodie napsaná pro broadwayský muzikál (1955, rovněž film 1957). Nebo I Fell In Love Too Easily Jule Stynea z komediálního filmu Anchors Aweigh (1945), Somebody My Prince Will Come – ústřední melodie Franka Churchila z kreslené grotesky Sněhurka a sedm trpaslíků (1947), Golden Earrings – song Victora Younga pro stejnojmenný romantický film (1947). Nemůže chybět něco od bratrů Gershwinů: How Long Has This Been Going On z historicky raného muzikálu Funny Face (1927). Standardy éry moderního jazzu zastupuje Monkův jeden z nejslavnějších songů Straight No Chaser (1967) a od kornetisty Nata Adderleyho The Old Country (1960), titulní skladba tohoto alba. Nahrávka je úžasným pomníkem někdejšího tria: basista Gary Peacock, bubeník Paul Motian zaskakující za Jacka DeJohnetta, už nežijí. Jarrett svým pojetím podstatu těch úžasných malých skladatelských děl nejen zachovává, ale povyšuje do vyšších hudebně emočních sfér!

Přidat komentář