Nedávno jsme v Mejdanu slavili dvacet let fungování švédského vydavatelství Progress Productions, které se i dnes snaží nacházet v žánrech jako synthpop, electronic body music nebo industrial zajímavé, progresivní objevy. Podobným směrem se vydalo už před čtvrtstoletím vydavatelství Dependent vedené Stefanem Herwigem. Turbulentní historii vydavatelství, které bylo původně úplně jinak nastavené, než jak funguje v dnešní době, jsme probrali se zakladatelem v dlouhém hovoru po Skype.
Nezávislá vydavatelství často zakládají aktivní muzikanti. Je to i tvůj případ?
Není. Vždy jsem byl pouze nadšený posluchač a následně fanoušek, který měl potřebu pomáhat zajímavým projektům a kapelám. Největší zásluhu na tom měl dlouhý rozhovor s Ericem van Wonterghemem, polovinou belgických The Klinik, který se se mnou, tehdy náctiletým teenagerem, po koncertu půlhodinu bavil a ukázal mi, že hudební hvězdy jsou také jen obyčejní lidé, se kterými je možné se normálně bavit. Brzy poté jsem sestavil z demo nahrávek, které se mi dostaly do rukou, první kompilaci na malém labelu Kugelblitz. Brzy poté jsem dostal nabídku, zda se nechci podílet na fungování nového labelu Off Beat jako člověk zodpovědný za propagaci. Brzy nato jsem povýšil na pozici člověka zodpovědného za upisování nových jmen a práci s hudebníky, protože moje tipy na spolupráci (kapely Haujobb a Steril) vydaly opravdu úspěšná alba. Postupně jsme začali spolupracovat s významnými jmény, jako jsou Front Line Assembly, Covenant, Velvet Acid Christ nebo Suicide Commando. Zbytek je historie.
V roce 1999 ukončilo vydavatelství Off Beat svoji činnost a ty jsi založil Dependent. Co se tehdy stalo?
Šéf vydavatelství Thorsten Stroht tehdy nevedl pouze Off Beat, ale ještě další dvě vydavatelství. Těm se na rozdíl od Off Beat tak dobře nevedlo. Dostal se do finančních problémů, které se rozhodl vyřešit tím, že celý konglomerát prodá vydavatelství SPV, které bylo už několik let naším distributorem. Dostal jsem nabídku vést Off Beat v této nové situaci, ale já se rozhodl využít příležitosti a postavit se na vlastní nohy. Tak vzniklo vydavatelství Dependent.
Jak se lišilo tvé vydavatelství od předchozího labelu?
Úplně původním záměrem bylo stát se domovem pro pět velkých nebo nadějných jmen původního Off Beat vydavatelství – Suicide Commando, VNV Nation, Covenant, Seabound a Velvet Acid Christ. Jenže na scéně se začalo objevovat tolik zajímavých nových tváří, že tento koncept byl brzy opuštěn a Dependent rodina se začala rozrůstat.
Další moment, čím jsem se snažil nové vydavatelství odlišit, byl důraz na dobré promotion a marketing pro vydávané kapely. Off Beat fungovalo v době zlatého věku hudebního průmyslu, kdy se desky prodávaly doslova samy. Přesto v mých očích se jich mohlo prodat mnohem více, ale na to nebyl nikdy v Off Beat vyčleněn dostatečný finanční obnos. To jsem u Dependent změnil a troufám si tvrdit, že díky tomu některá jména konečně dosáhla známosti, na kterou měla už v dobách předchozího vydavatelství.
Proč jsi pojmenoval své nezávislé vydavatelství Dependent?
Bylo to takové ironické dloubnutí do celé hudební sféry, která se bila v prsa, jak je nezávislá. Já vždy hovořil o tom, že jsem závislý na kapelách, které u mne vydávají svou muziku, a ty jsou naopak závislé na tom, jak dobrou práci pro ně odvedu já za label. Proto je na logu natažená ruka, která je připravená pomáhat.
Co se stalo, že v roce 2007 jsi na dva roky přestal s vydavatelstvím fungovat?
Tehdy jsem ve svém životě prožil temnější období. Více než 15 let, co jsem se pohyboval v hudebním byznysu, se mi vše dařilo. Jenže poté mne doběhlo několik věcí. První a nejdůležitější byla krize hudebního průmyslu způsobená p2p sítěmi typu Napster a rozšířením vypalovaček, které výrazným způsobem podryly fungování části fanoušků. Ti od té doby nemuseli už investovat ani korunu do toho, aby se dostali ke své oblíbené muzice v té nejvyšší kvalitě. Druhým problémem byl fakt, že jsem vždy upisoval kapely pouze na vydání jedné desky. To způsobilo, že některá velká jména po prvním úspěchu přešla pod křídla major labelu (např. Covenant) nebo k přímé konkurenci. Byl jsem tehdy vznětlivý chlapík, který problémy řešil způsobem: „když jsou nespokojení, tak u nás nemusí pokračovat“. Najednou prodejní čísla začala prudce klesat a vyhlídky do budoucna nevěstily žádnou změnu. Byl jsem demotivovaný, a tak jsem v roce 2007 zavřel vydavatelství s tím, že v této branži končím.
Co tě přimělo ke změně?