Mejdan s Progress Productions: 20 let hledání budoucnosti v tvrdě elektronické scéně

Co nového může přinést darkwave scéna a electronic body music, zkráceně EBM, dekády po svých patnácti minutách slávy v 80. letech? O tom, že žánry, které jsou v současné době outsidery, se mohou nečekaně vrátit na vrchol (viz postpunková horečka současnosti), nám vydává švédské vydavatelství Progress Productions kontinuální svědectví zajímavou hudbou, kterou vydává. Oslavy dvaceti let fungování bude mít v domovském Göteborgu skromnou, ale o to srdečnější podobu.

Šéfem malého švédského vydavatelství Progress Produtions je Torny Gottberg, v době založení vydavatelství už poměrně ostřílený muzikant, který procestoval svět s temně elektronickým triem Project-X, a osoba s mnohaletou zkušeností z fungování nezávislého vydavatelského indie kolosu Energy Rekords. Právě zkušenost s pomalu se hroutícím labelem na začátku nového milénia byla pro Tornyho inspirací, jak vést vydavatelství jinak. Zlaté devadesátkové časy byly zkrátka minulostí. „Idea vedení mého nového vydavatelství byla dost odlišná od fungování Energy Rekords. To v posledních letech spíše licenčně vydávalo pro skandinávský trh materiál známých jmen, jakými byly v tu dobu například VNV Nation, In Strict Confidence, Front 242 apod. Byla to stále ještě docela zábava, ale pro mě bylo vedení labelu vždy spíše o budování nových věcí,“ přiznal mi v rozhovoru sám Torny. A pokračoval: „Má idea byla doprovázet spolupracující umělce na jejich hudební dráze. Mít s nimi užší, osobnější vztah. Velký rozdíl mezi Energy a Progress byl mimo jiné v tom, že všem našim umělcům platíme předem. Energy měli tradičněji postavené smlouvy, ve kterých umělci museli prodat alespoň 1500 desek, než sami získali svůj podíl z licenčních poplatků. Pro mě je zkrátka důležité, aby kapely vydělávaly peníze. Aby měly možnost se vyvíjet, kupovat nové vybavení atd.“

Prvním nosičem, kterým se Progress Productions uvedli na trh, byla v roce 2004 debutová deska skupiny 8kHz Mono, kterou vedl bývalý techno producent Krister Hessling. Ten je dnes druhou postavou vydavatelství, zodpovědný za finanční stránku labelu. Fungování vydavatelství ale není pouze věc těchto dvou osobností. Více vysvětluje Torny: „Jak jsem už mnohokrát řekl, snažím se do dění vydavatelství v maximální možné míře zapojit i samotné kapely. Na jejich názorech mi hodně záleží. Opravdu poslouchám a vážím si jejich vstupů/návrhů/nápadů atd. Progress neřídím na základě hesla JSEM ŠÉF VYDAVATELSTVÍ. Rád celou činnost vidím spíš jako rodinou spolupráci,“ dodává Gottberg, dnes stále aktivní i jako muzikant v duu Cryo.

Proč z čilého elektronického vydavatelského pelotonu ve Skandinávii se do čela nakonec probojovali zrovna letos slavící Progress Productions, a ne například kolegové z labelů Memento Materia, Sub Culture Records nebo SubSpace Communications? Protože se jim opakovaně podařilo přijít s výjimečnými projekty, které často přesahovali synthpopovou/EBM škatulku. Pár z nich si teď představíme.

Co nového může přin . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář