Když jsem album LEADING/SPIRIT/ MINIMALISM (HEyeRMEarS/ DISCORBIE, 2005) maďarsko-rakouského Abstract Monarchy Tria slyšel poprvé, měl jsem pocit, že se nacházím v anechoické místnosti, v níž začínám rozeznávat ,rezonance‘ něčeho, o John Cage nazval čistým zvukem. AMT mě totiž pozvali tam, kde je ,ukryt‘ generátor hudebního pohybu, do prostoru imanentní performance, do prostoru intro- hudební kontemplace. Trumpetista Franz Hautzinger, Zsolt Kovács, který hraje na ,tabletop‘ kytaru, ozvučené objekty a rádio a Zsolt Sörés, obsluhující mimo jiné ,tabletop‘ violu, perkuse nebo kontaktní mikrofony, spolu jako neposlušní Attaliho astrologové otevírají zavinuté singularity zvuku a rozvíjejí je do deleuzovsky laděných plošin, aby ukázali, jak zní ektoplazma hudby. Nabízejí ji v podobě ,kosmického supersmyslu‘, diferencujíce přitom lineárnost času do ,hologramu‘ hudby. Otvírají tak před námi ,chaosmus‘ pohybů v hudbě, prostor pohybů virtuálních elementů implikačního řádu hudby. V hudbě AMT jsou pohyby otevřených zvukových jader nositeli dění ve smyslu nového typu hudební kompozice. Té kompozice, kterou měl na mysli Attali ve své knize Noise: The Political Economy of Music, nové estetické kompozice, kterou Deleuze definoval jako proces aktualizace virtuálních vztahů a přesahů v ,intro- ontologické‘ rovině hudby. V tomto smyslu je album AMT příkladem kompozice událostí, obsahujících procesy destratifikací již existujících zvukových komplexit a inenzifikací nových zvukových singularit. O hudbě tria lze totiž bez obav říci, že je postavena na destratifikaci zvukového kontinua minimalisticko-konceptuální a senzitivně-intuitivní hudby. Je tedy přesahem hudby doznívajících postmoderních směrů druhé poloviny dvacátého století. Nejsilnějším důkazem existence tohoto přesahu je poslední skladba Holy nova ectoplasm, v níž AMT předvedli, jak vypadá intenzifikace toho, co ,slyšíme‘ v našem nitru, když kráčíme po plošinách kompozice vlastního bytí. Franz Hautzinger, Zsolt Kovács a Zsolt Sörés v pěti skladbách svého debutového alba ukázali nové potenciality tvoření hudby. Předvedli nové tokeny hudby, které byly dosud zavinuté v ,tichu‘ vnitřního bytí člověka a ukázali, jak se rodí skutečný smysl hudby.
Valér Miko