Už se pomalu zdálo, že projekt v Praze usazeného Černohorce Radka Milinkoviče Autopsia patří minulosti. Naštěstí předloni přišly po téměř deseti letech ticha první novinky z generálního štábu, které obavy nakonec vyvrátily. Po multimediálním CD-ROMu Le Chant De La Nuit shrnujícím 25 let projektu hudbou i obrazem přišel na řadu i čerstvý příděl nové muziky, jenž byl naposled navýšen o dvě novinky na sedmipalcovém vinylu SILENTLY THE WOLVES ARE WATCHING (Illuminating Technologies, 2007, 9:05). Výběr druhu nosiče nebyl bezmyšlenkovým rozhodnutím. Dvojice novinek se od sebe výrazně liší, přesto se dá bez hnutí brvou prohlásit – stará dobrá Autopsia. Po spuštění jehly do drážek singlu čeká posluchače důkladné namočení v silném louhu s industriální, moderně klasickou složkou. Wagnerovský závěs nabitý stejnosměrným proudem napojeným na zdroj z nedalekého průmyslového komplexu vytváří pole statické elektřiny. Ta je na straně A usměrňována mnoha rytmickými přechody a fixována do těžkých expresionistických figur. Zato opačná strana vinylu s přívalem energie nebojuje, ale naopak jej prohání až systémově elektronickým temným podzemím. Dobře naleštěný, monumentálně vypadající sentinel byl vyměněn za podomácku smontované vznášedlo otagované kapelními výsostnými znaky. Pokud by takhle měla vypadat budoucnost Radkova projektu, nemám nejmenších námitek.
V loňském roce uběhlo sto let od narození významného ukrajinského vědce a šéfa sovětského kosmického a raketového programu Sergeje Pavloviče Koroljova. Bohatý a dramatický život tohoto inženýra by vydal na pěkně napínavý film (dobře nastartovaná kariéra – gulag – návrat do laboratoří – vstup do KSSS – raketové závody s USA – záhadná smrt v necelých šedesáti letech), leč sdružení Ukrainian Dark Syndicate se rozhodlo připomenout si jubileum slavného rodáka hudebním dílem. Vznikla tak luxusní kompilace ENERGIA (Ukrainian Dark Syndicate, 2007, 78:04) pojmenovaná po výzkumné kosmické organizaci založené po válce samotným Koroljovem. Většina alba se pohybuje v dark ambient ním duchu. Není divu, život tohoto velikána vyplňovaly zájmy, jako vesmír nebo vojenské raketové systémy, které v sobě temný podtón jistě nesou. Z domácích projektů se představují pro mě většinou neznámí First Human Ferro, Filivs Macrocosmi, Cisfinitum nebo Tholen, zatímco ze zahraničí z pomalé elektronické scény dostala možnost se prezentovat mnohem známější sdružení Polygon, Deutsch Nepal, Nocturnal Emissions nebo boční projekt Petera Anderssona (Raison d’Etre) Atomine Elektrine. Vstupní ukázka brnká sice na neo klasickou strunku (znovu se zjevující Autopsia), ale zbytek alba se nese v tajemných, povětšinou těžce ambientních náladách, které plynule přecházejí od rýsovacího prkna podzemního leteckého ústavu do sychravých sibiřských slot kolimského gulagu a odtud zase pryč do nekonečných meziplanetárních prostor. Náladou příbuzné tracky dvou i tří skupin jsou několikrát netradičně zamíchány do jednoho celku. Při poslechu okusíme přenesenou zkušenost ruských nehostinných podmínek, jako pěny zůstaneme stát v přímé konfrontaci s nekonečnem vesmíru a v několika jemnějších momentech se po vzoru Steve Roache zasníme při pohledu zpět na matičku Zem. Desítka skladeb je důstojný a originální způsob připomenutí jubilea tajemného muže v pozadí sovětského vesmírného programu.