KUBATKO: Tomtor

Zatímco slovenský Autumnist vydal své možná nejméně taneční a nejvíc písňové album, u Jakuba Holovského aka Kubatka je to přesně naopak. „Na nové desce jsem se vrátil spíše k instrumentálním věcem. Ty jsou ale zároveň nejtanečnější ze všeho, co jsem doposud dělal,“ říká v rozhovoru pro Radio Wave. Stejně jako starší album Aucklandia je i novinka do značné míry ovlivněna atmosférou Jižní Koreje – tentokrát však ne pouze díky korejským hostům (i když ti i zde figurují), ale především díky autorovu pobytu na Korejském poloostrově. Některé skladby přímo vznikaly v korejských kavárnách. Ostatně Kubatko sám to podrobně popisuje i obrazově dokumentuje na svém webu www.kubatko.info.

Písňová forma sice na albu Tomtor ustupuje do pozadí, ale to neznamená, že by na něm vokály ztrácely smysl. V rytmičtější skladbě How Do I se hlas hostující UZA vynořuje mezi jednotlivými beaty a spíše než nositelem významu je blikajícím světlem, které skladbu prosvětluje. V následující Let Go hrají samply hlasu roli jednoho z rytmických nástrojů. Tradičnímu zpěvu má relativně blíže závěrečná I’m Nothing, avšak i v ní jsou hudební breaky zpěvaččinu hlasu silnou konkurencí. Určitá až popová hitovost, na jakou jsme byli u Kubatka zvyklí dříve, je tedy tentokrát na ústupu, ale pověstná pestrost zůstává. Stačí porovnat úvodní rytmicky agresivní skladbu Replace se sice rychlou, ale svým způsobem uklidňující drum&bassovou More Than Friends Less Than Lovers, s pohodovou Subak nebo s písní (v tomto případě je toto označení na místě) Dál, singlem, v němž Kubatko netradičně i zpívá.

Právě díky střídání nálad a přístupů je Kubatkova hudba zábavná. Hra s posluchači však probíhá na několika rovinách. Jednou z nich jsou i názvy skladeb (viz například Erection Protection, inspirovaný prý pohledem na sedlo jízdního kola), stejně jako titul celého alba. Tomtor je vesnice na Sibiři, z níž pochází Kubatkova snoubenka. Ale zní to krásně rytmicky.

Beyond Belief, 2018, 55:50

 

Přidat komentář