Polský skladatel a violista Michal Zaborski (narozený v roce 1978 ve Varšavě), absolvent Hudební akademie Fryderyka Chopina, je známý především jako člen Atom String Quartetu, se kterým nahrál osm desek (v letech 2012–2017). Tentokrát své album Feeling Earth realizoval v čele kvarteta s pianistou Nikolou Kołodziejczykem, kontrabasistou Maciejem Szczycińskim a hráčem na bicí Michałem Bryndalem v červnu 2017 ve studiu Tokarnia, a to pro slovenskou Hevhetii. Sedm jeho kompozic působí, jako by byly postupně odtajňovány (nebo odtajovány) s porozevlátou melodičností, ale i s vypravěčskou erudicí, přičemž vedle obezřetně chlácholivé nebo odhalivě zkoumavé violy se nevtíravě uplatňují obestíravě vytušivý (a občas i nenechavý) klavír, kontrabas, zahutněný s jemnou vehemencí (ale i prokotvovaný), a vemlouvavě námluvné i zámluvné (někdy vyštosované) bicí. Vše je tu navnadivě prokreslované, nevybočivě jemnocitné, atmosféricky dovodivé, jakoby namátkové, ale ve skutečnosti až minuciózně soustředěné, rozdychtěné i zadychtěné. Celek setrvává v jemné vzrušivosti, ale bez většího znepokojení, je zápletně rozvírněný, soustředěný na závažnost zvoleného tématu a jen výjimečně zaútočněný (spíše vemlouvavě vydůrazněný). Všechny nástroje se prostřídají v přejímání vedoucí linky, a přece je to právě viola, které patří základní obsažnost výpovědi; proto může také nejlépe určovat pojetí od snovosti (Ameliaʼs Dreams) po nastraživost (Sligo), od jemného vpadání (Still Too Far) po uvážlivost (In Search of the Missing Snow), tající až do posledního nirvánového záchvěvu. Je to album spíše melodicky zafáčované, provolněně pohladivé, znenáhlovaně výkresné, obnaživě obsažné. I poněkud sordinově zaklidněné. Tak ho také přijímáme a prožíváme.
Hevhetia, 2019, 52:01