Nové album španělského, ve Francii žijícího bubeníka Ramona Lopéze FLOWERS OF PEACE (Leo Records/RéR CZ, 2005) zachycuje živé improvizované vystoupení Flowers Tria, ve kterém se bubeník spojil s předními představitelkami současné francouzské jazzové scény, pianistkou Sophií Domancich a kontrabasistkou Joëlle Leandre.
Album nepřekvapuje novým přístupem, ono také v oblasti jazzové improvizace je těžké po půl století přijít s něčím radikálně odlišným. Blíž než k free jazzu má deska místy spíše ke komorní hudbě, není zběsilá ani hysterická, což je dáno už obsazením bez žesťů. Jeho energie je skrytá pod pokličkou, z pod níž unikne jen chvílemi, klasičtěji pojatou jízdu s šlapajícími bicími a perlivým pianem nabízí jen prostřední část Tres Nopales, přesto dává skladbám potřebné napětí, které se trojici daří udržovat po celých osmačtyřicet minut. V některých pasážích se Lopéz a Domancich rozjedou a odváží, ale jen nakrátko, aby Flowers Trio přišlo zase s další polohou a nabídlo jiné nezvyklé harmonie či podivné skřípavé zvuky.
Na desce je patrné, že Lopéz má zkušenosti z komorního jazzu, však také doprovázel klarinetistu Louise Sclavise nebo tenorsaxofonistu Ivo Perelmana, hrál v Orchestre National de Jazz France a se svým kvartetem natočil písně španělských republikánů z občanské války. Byť jde o Lopézovo album, bubeník se na sebe nepokouší strhnout pozornost – zbytečně neexhibuje, nekončí však ani u prostého doprovodu; je velmi tvárný, používá i méně obvyklý způsoby hry, v perkusní pasáži v Aparajitě je zřetelný vliv rytmů arabských perkusistů, a vždy se snaží podtrhnout náladu jednotlivých pasáží – třeba i tím, že nehraje. Stejně tak dbá na atmosféru klavíristka Sophie Domancich – kolikrát zahraje jen několik tónů, které ovšem sedí. Versatilní hra kontrabasistky Joëlle Leandre dává albu punc výjimečnosti, neboť se podobně jako Lopéz oprostila od doprovodné role a významnou měrou přispívá k proměnlivosti skladeb. Flowers Of Peace ukazují, že všichni tři zúčastnění se dokázali do hudby hluboce ponořit, vzájemně se cítit a reagovat na sebe, takže deska drží citlivě pohromadě.