James Layton: Ztratit se v hudbě jako v obrazu
Britský skladatel James Layton byl jedním z těch, jejichž skladba zazněla v premiéře na ostravských Dnech nové opery (NODO). Layton, který se pohybuje na pomezí mezi hudbou a výtvarným uměním, skládá díla, která nemají jasný vrchol. Kromě soudobé akustické hudby se věnuje i ambientní lo-fi elektronice. Jeho Saudade je zajímavé ještě z jednoho…
Changüí – Zvuk Guantánama v krabici od doutníků
Jeden z nejkrásnějších vydavatelských počinů poslední doby si na své konto připsal americký label Petaluma Records. Pod názvem Changüí – The Sound of Guantánamo se skrývá výpravná kniha a tři kompaktní disky s terénními nahrávkami z kubánské provincie Guantánamo, vše úhledně zabaleno do dárkového boxu, který připomíná krabici od doutníků. V loňském roce…
Masopust: Masopustní tázání po skrývaných tajemstvích
Divadelní spolek Masopust zaujímá ve spektru nekomerčních českých uměleckých seskupení nezaměnitelnou úlohu. Už jeho první inscenace, Topolův Konec masopustu, premiérovaný v roce 2008 (od něhož odvozuje i svoje pojmenování), v režii Štěpána Pácla byl velkým interpretačním oživením zdejších divadelních zvyklostí. Nápad vytvořit nový umělecký subjekt vyšel vlastně od spolužáků…
Martin Küchen: Základní otázky byly vždy stejné
Švédský saxofonista a občasný perkusista Martin Küchen (ročník 1966) se u nás v posledních letech představil dvakrát na festivalu Jazz Goes To Town. V roce 2017 se svým ansámblem Angles 7, což byla sedmičlenná mutace souboru vystupujícího převážně jako Angles 9, kde je patrná Küchenova neobyčejná schopnost inspirovat své spoluhráče k různým úhlům pohledu na…
Naomi Woodová: Na druhou světovou válku jsem alergická
Román Hra s tajemstvím britské autorky Naomi Woodové (přeložil Lukáš Novák, vydalo nakladatelství Akropolis) vypráví o extatickém formování moderního umění – a individuálních osudů. Začíná na počátku dvacátých let dvacátého století ve výmarském Bauhausu. Tedy v avantgardní škole, která spojovala umění, řemeslo a architekturu. Až do nástupu nacismu. Šestice studentů, včetně Charlotty…
David Pomahač: Normální lidi nakupujou ponožky
Kdo je umělec? Podle mě člověk, kterej se umí dívat na věci jinak. Někdy zespodu, někdy z oblak, ve kterých poletuje, ale vždycky jinak. A umí svůj pohled přednést dalším lidem. Kdo je muzikant? Někdy člověk, kterej má setsakramentsky tvrdej chleba, ale zároveň je hudba jeho vášní i hnacím motorem. Ale…
Jules Maxwell: Na několika frontách směrem k prostotě
Je další nenápadnou figurou pohybující se v pozadí hudebního průmyslu, přesto jeho hudba i názory stojí za víc než pouze za povšimnutí. Ir Jules Maxwell se pohybuje na scéně několik dekád, ale nejvíce se o něm začíná mluvit v posledních letech, kdy svůj profesní život výrazným způsobem propojil se členy legendárních Dead…
Za Liborem Krejcarem
Dnešní hektická doba stále více vyžaduje recyklovatelné umění, jednoduchost a srozumitelnost. Umění, které jde do hloubky, vyžaduje čas, neřku-li ručení vlastním životem, to zdržuje, obtěžuje, znepokojuje. Libor Krejcar, který v červenci tohoto roku zemřel, byl právě takovým umělcem, nezávislým a nekompromisním, tvorbou vybočoval z obvyklého úzu líbí/nelíbí, jeho svět se…
Hvězdy v polostínu: Dave van Ronk
Vl. jm. David Kenneth Ritz Van Ronk. 30. 6. 1936, NYC, New York, USA – 10. 2. 2002, NYC, New York, USA. Důležitá alba: Dave Van Ronk, Folksinger (Prestige 1963), Just Dave Van Ronk(Mercury 1964), Going Back to Brooklyn (Reckless 1985), Two Sides of Dave Van Ronk (Fantasy 2002). Písně,…
Staré dobré Barvičky
Pocit něčeho důvěrně známého a zároveň svátečního. Návrat do míst a atmosfér v režimu „jako kdyby to bylo včera“ a dva vynechané roky ani neexistovaly. Hodit je za hlavu a jít dál, dokud je kam. Na Colours Of Ostrava navíc s famózní muzikou, při které se Fatoumata Diawara v rytmické extázi roztočila…
POSTILA
Zlatá léta šedesátá, kdy i Praha stověžatá neměla dost slonovinných věží. Rovněž zlaté roky nulté, kdy umělec pod svým pultem, ať už živ či neživ, nabízel své verše, často bez rešerše. Léta nultá, ale raná. Od jitra rovnou do nitra a tam do příštího rána. Post illa verba dodávám, že v zasvěcených kruzích ví se, že začátkem nultých roků svou…
Uchamžiky
Stále u sebe v batohu nosím složenou plátěnou tašku. Nezabere moc místa, ale když jsem na nákupu, tak se hodí. Je v tom určitý ekologický aspekt, ale nosím ji u sebe ještě z jednoho důvodu: Kdybych si náhodou někde koupil vinyl! Zjistil jsem, že je dobré být na takovou variantu vždy připraven. A v tašce se LP nese lépe. Občasná…
AEMMP Records: Nejstarší studentský label slaví 40 let fungování
Že existuje ve Spojených státech rozsáhlá síť studentských kolejních rozhlasových stanic, o tom už jsme se dozvěděli ze stovek článků, které zdůrazňují jejich klíčovou roli především pro severoamerickou nezávislou scénu. Ale že vedle nich existují i hudební vydavatelství vedená studenty? Nejdéle fungující z nich, AEMMP Records, v letošním roce slaví čtyři dekády fungování. Začíná nový akademický rok, je nejvyšší čas zasednout do…
WITCH: Zango
Pověrčivost není zas tak úplně špatná věc, která vás v životě může potkat, a kdo při sebemenší zmínce o slibovaném novém albu průkopníků zambijského zamrocku v obavách, jak to po čtyřiceti letech dopadne, raději vždycky zaklepal na dřevo, dobře udělal. Je opravdu skvělé: nadupané garážovým rockem, psychedelií, afrofunkem, zbustrovanými kytarami, kvílejícími varhanami…
POVODÍ OHŘE: Místo odpočinku
Ano, Ohře teče drsnou, divokou krajinou. A pohled na Svatošské skály, zvláště po důkladném posilnění v restauraci na protilehlém břehu řeky (vždyť od vody jde často lezavý chlad), inspiruje. Koncepce třetího alba Povodí Ohře, založená na známé místní pověsti o zkamenělé svatbě a prohnaná filtrem německého romantismu až ke z-hecu-punku, vypadá…
LEAGUS: Flora Eallin
Dekádu spolufungující norské duo z konzervatoře v Tromsø Herborg Rundbergová (klavír, zpěv) a Kristian Svalestad Olstad (kytary) dostalo v roce 2021 nabídku od experimentátorů Nordnordsk Jazzensemble, aby pro ně napsali „něco třeba pro deset muzikantů“. Tohle výtečné album je výsledek. Flora Eallin je ve všech směrech vzácně soudržné dílo s velmi otevřeným…
Banán & Maxim Horovic: Nepřestat se dívat kolem sebe. Rozhovor o hudbě, politice a emocích
Paseka, 2022 V Pasece vydali nedávno knihu, která toho má v titulu a podtitulu víc, než bývá v kraji dobrým zvykem. Takže odshora po obálce dolů: „Banán & Maxim Horovic. Nepřestat se dívat kolem sebe. Rozhovor o hudbě, politice a emocích.“ Na hřbetu pokračování: „Jsou to jen desky, kusy plastu.“ A na zadní…
Vladimír Nezdvořák: Pozdní sběr. Výbor z díla
Glyf Media, 2022 Když mi kolega Jan Nejedlý podstrčil v obálce Pozdní sběr jistého Vladimíra Nezdvořáka, měl jsem dojem, že je to další z jeho povedených kulišáren. O Nezdvořákovi, ročník 1948, prý „povoláním chemikovi, který v sobě objevil básnické střevo“, totiž v médiích referoval zatím jenom on (Nejedlý) – a na obálce téhle knížky…
Louie Kemp, Kinky Friedman: Dylan a já / Padesát let dobrodružství
Galén, 2022 Knihy vzpomínek ve stylu „Slavná osobnost XY a já“ a priori vyvolávají představu bulváru. Vzpomínky Louieho Kempa Dylan & Me / 50 Years Of Adventures (2019) na celoživotního kamaráda Bobbyho naštěstí do téhle kategorie nespadají. Pověstně nedůvěřivý umělec si kamaráda z dětského letního tábora v roce 1953 pustil k tělu i…