Člověk udělá botu a začne to tušit. Akorát neví, kdy a v čem. Pak se mu rozsvítí, ověří to, oddechne si… Jenže pozdě. Pár dnů po odevzdání minulého sloupku mi blesklo, že jsem v letmém výčtu muziky poslouchané v srpnu 68 zřejmě pochybil. Taky jo. Jenže UNI už bylo vytištěno. V případě skladby The ’In’ Crowd nešlo o zpěváka Loua Rawlse, nýbrž pianistu Ramseyho Lewise. Podobnost jmen neomlouvá. Nicméně pardon. Záhy jsem seděl v kině na Iracionálním muži Woodyho Allena, v němž tahle Lewisova instrumentálka zní už pod prvými záběry (trhlo to se mnou), ale pak ještě mnohokrát. Kdysi spoluformovala můj hudební apetýt. Nadšení nad tím, že ji obvykle do starého jazzu zahleděný Woody tak mohutně užil, kalila zlost na sebe.
Tak aspoň něco o The ’In’ Crowd i Lewisovi. Původně jde o hybný taneční song Billyho Page z alba Dobie Gray Sings for ’In’ Crowders That ’Go Go’ (1964), kde se zpívá, že i v davu, ať městem kráčejícím, nebo na parketu křepčícím (éra izolovaných dvojic byla ta tam), lze zažít silné věci. Na nahrávce dle dobového R & B mustru (dechy i nenápadné vokály v prostoru, mohutné jednoduché bicí s příznačnými breaky, jak to známe od Motown), zní uvolněný černý fešák z Memphisu Dobie Gray výborně. Toptwentyového hitu se, jak to bývalo, hned chopili další interpreti. O rok později ho nahrál i pop-soul-jazzový Ramsey Lewis. Zdůraznil hypnotický rytmus a vyšíval bluesové fóry pravačkou. Snímek působí živě, s publikem tleskajícím na druhou a čtvrtou a výskajícím do stopů jak o bohoslužbě. Ale je to studiová producentská práce. Osmdesátiletý a donedávna činný Lewis šel ve stopách Raye Charlese. Také dělal cosi mezi seriózním jazzem a muzikou ‚pro všední den‘. Za mimořádně úspěšný a vlivný snímek (vyšel i na singlu) s drtivě šlapajícími kolegy (basista Eldee Young, bubeník Isaac „Redd“ Holt) dostal také Grammy.
Verzí The ’In’ Crowd existuje přes čtyřicet. Včetně od spíše toporné Cass Elliot pod hlavičkou Mamas and Papas, ale jen s jejím hlasem. Nedávno ho naopak skvěle natočil ‚čepičář‘ Gregory Porter. Ramsey Lewis Trio hraje v Allenově opět nenechavém a vtipném filmu ještě brilantní blues Look- A-Here, i žesti opatřený gospel Wade In the Water. Haleluja!