Linda Thompson, bývalá polovina dua Richard & Linda Thompson, vydala letos desku Proxy Music. Zaujala mě na první pohled: Svým názvem i obalem je totiž jasnou parafrází eponymního debutu Roxy Music. Linda na ní pózuje ve stejné pozici a se stejným oblečením a make-upem jako modelka na albu glamrockové kapely. Důležitý je i název – „proxy“ je zastoupení; Linda bohužel nemůže kvůli nemoci zpívat, tak se jejích partů ujaly kolegyně a kolegové. To mě přivádí na téma, kdy je obal desky derivací, parafrází, parodií nebo poctou jinému obalu.
Zajímají mě především „důležité“ desky a autoři. Najít různé verze a parodie slavných obalů od víceméně neznámých skupin se dá spousta, a i když se časem někdo z nich může vyvrbit jako zajímavý, v tuhle chvíli je to jen „jednosměrný“ odkaz. Taktéž nepátrám po albech čistě parodických kapel, toho bude asi nepočítaně.
Když v roce 1979 použili The Clash na svém London Calling stejný font, barvu písma i rozvržení vizuálu jako mělo ikonické první LP Elvise Presleyho, byla to trochu drzost, trochu umělecké prohlášení. Netřeba dodávat, že i tento obal už se dávno stal ikonickým. Sáhnout po nějaké slavné předloze je ale risk, který se nemusí vyplatit. Automaticky své album řadíte do stínu nějakého velikána, a málokdy z takového srovnání vyjde „druhý příchozí“ vítězně nebo alespoň se ctí. Jako se to stalo třeba Eminemovi, který pro desku Kamikaze použil jako předlohu průkopnické album bílého rapu – debut Beastie Boys. Eminem však se svým nabořeným letadlem zůstal nejen ve stínu newyorské trojky, ale dle recenzí i své předchozí tvorby.
Opačně z toho vyšli Frank Zappa a Residents, kteří si, každý po svém, „pohráli“ s obaly alb „nedotknutelné“ liverpoolské čtyřky. V obou případech šlo o parodie, ale ani jeden nezůstal ve stínu Fab Four. Fanoušci Beatles byli sice z obalu debutu anonymní kapely dost rozezlení, sami „potrefení“ byli ale prý velmi pobavení.
Začal jsem Roxy Music, tak skončím Ferrym. Jeho cover In Your Mind pro své album Sexor vtipně přefotil taneční producent Tiga. Ten je u nás známý i tím, že ve starším klipu Hot In Herre použil loutku Spejbla, kterou zakoupil jako suvenýr při návštěvě Prahy, nevěda, o jak významnou kulturní entitu se jedná! Soudní spor na sebe nedal dlouho čekat. Ostatně, to se může přihodit i autorům parafrázujícím obaly desek. Mě ale, bez ohledu na verdikt poroty, tyhle verze baví!